Fakta om Schizofreni

Moderator: Moderator 1

User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8064
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Fakta om Schizofreni

Post by wasp »

First negative symptom kom inte vid 24,1 års ålder, utan vid 21 årsåldern för mig.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Geta »

Inte en siffra är rätt på den här grafen.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Klankedinken »

https://www.youtube.com/watch?v=voXP15pHOhI

Fakta om schizofreni, förmodligen inget nytt för er :)
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Lovesong »

https://academic.oup.com/schizophreniab ... chresult=1

Den här tycker jag alla med schitzofreni borde läsa så förstår mer hur man kommer ner i lägsta möjliga dos på säkraste sättet. Därmed får mindre biverkningar från medicinen. Läkemedlen vi får är inget man ska ta högre än behöver av, då de har många negativa effekter. Felet människor gör när ska gå ner i dos eller försöka sluta med de här medicinerna är att tvär slutar eller går ned mycket i dos på en gång. Det tar många månader eller år att sluta eller gå ned i dos på antipsykotiska mediciner så säkert som möjligt.

Forskningen om schitzofreni går väldigt framåt men psykiatrin förändras mycket långsamt. Är man högfungerande schitzofren så är det fullt möjligt att få komma ned på en lägre dos så får mer livskvalitet. För såna är denna artikeln en guldgruva. Hoppas ni får lika mycket nytta av den som jag har.
Last edited by Lovesong on 10 Aug 2021, 16:23, edited 1 time in total.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Geta »

Inte går forskningen om schizofreni framåt i någon större grad?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Lovesong »

Forskningen om hur man kan ge schitzofrena mer livskvalite genom hur man använder anti psykotiska mediciner har gått väldigt framåt och det är en väldigt grundläggande bit. Doserna är i många fall lägre idag än för 10-20 år sedan. Med nya forskningen som framkommer så måste psykiatrin förändra sig med tiden att det i många fall kan vara ännu lägre och i vissa fall helt utan. Vilket ger mycket högre livskvalite och bättre hälsostatus.

Den där kliniska studien är ett stort kliv i rätt riktning för schitzofrena. Pågår just nu mycket andra studier om när och hur antipsykotiska preparat ska användas. Vilket är mycket viktigt för att ändra psykiatrin att förstå hur dom ska använda medicinerna.

Vill verkligen poängtera det att försöker inte få människor till att göra något drastiskt bortom läkarens vetskap. Men att föra ett sunt samtal med sin läkare om kan leva med sin schitzofreni på ett bra sätt så fungerar i vardagen. Där förklarar att vill hitta minsta möjliga dos och gå ned små steg i taget under lång sikt. Det finns liksom tydliga bevis för att det inte är en dum ide alls.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Nobel »

Schizofreni är ett forskningsintensivt område, det är bara att det är en grupp komplexa sjukdomar som är svåra att förstå med den kunskap och teknologi som finns tillgänglig idag.

Vi hade en föreläsning om cancer en gång, där föreläsaren berättade om varför vi blivit bättre på att behandla vissa typer av cancer - det är för att vi har hittat sweet spots i mängd cytostatika.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5680
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Swesanne »

Fick min första psykos vid 48 års ålder..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36630
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Geta »

Swesanne,

Då kan inte din funktionsnedsättning vara så svår, när du har levt ett
långt vuxet liv.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5680
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Swesanne »

Nej, jag är välfungerande. Tur det, har ju flickorna att ta hand om. Däremot är jag väldigt trött och har svårt med socialt umgänge. Det har kommit i och med sjukdomen.
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Luusje »

Lovesong wrote: 31 Jul 2021, 18:13
Nobel wrote: 30 Jul 2021, 18:37 Heterosexuell man blir hyper- och homosexuell efter att ha bytts från Risperidon till Aripiprazol. När aripiprazolbehandlingen avslutas reverterar patienten.

https://wchh.onlinelibrary.wiley.com/do ... 02/pnp.556
Det där hände mig också. Hade barn och familj, fick abilify som är samma sak, blev homosexuell och hypersexuell. Så lämnade min kvinna för att ha sex med män. När slutade med medicinen fick jag svår ptsd av vad jag hade gjort. Så det där är verkligt, att det kan bli så. Står förändrad sexlust som biverkning på den. Det är så skönt att veta det var medicinen som gjorde det. För att det har hänt är för stort för mig att ta in. Slutade ha sex helt och hållet efter det. Om en dag får chansen att prata med henne igen så tänker jag ge henne den här länken. För sårade henne på sätt som jag aldrig kan förlåta mig för helt och hållet. Men där är i alla fall en ordentlig förklaring.
Oj, Lovesong. När jag först läste om artiklet trodde jag det var en anekdot något som endast hade hänt en enda gång, men din berättelse visar att det kan hända typ vem som helst. Visar återigen hur mycket medicinerna kan påverka en i grunden. Önskar dig styrkan med bearbetningen.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Santina »

Schizofrena har en mindre tallkottkörtel än normalt. Det är sorgligt.. Jag sover rätt bra dock och drömmer mycket så melatoninutsöndringen verkar ju vara normal än så länge.

http://www.psychiatria-danubina.com/Use ... o2_153.pdf
Post Reply