Fakta om Schizofreni

Moderator: Moderator 1

User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Cosmos »

Nobel wrote: 30 Jul 2021, 11:37 "Nu presenteras de första resultaten från forskningsprojektet i två studier i tidskriften Molecular Psychiatry. Den ena studien visar att patienter med nydebuterad schizofreni har lägre nivåer av signalsubstansen el dusi ryggmärgsvätska än friska personer. Ju lägre koncentrationer av GABA som uppmättes hos patienterna desto svårare var deras sjukdomsbild."

https://nyheter.ki.se/stort-forskningsp ... chizofreni
GABA förekommer i hjärnans belöningssystem och de basala ganglierna vilka brukar hänvisa till en persons känsloliv. Droger och alkohol ökar koncentrationen av GABA i systemet, men när abstinensen kommer sjunker nivån som en sten.

Kyenerensyra sägs öka hos människor med schizofreni så hjärnan verkar dra åt var sitt håll. Men forskningen omkring kyererensyra är omtvistad. Den påverkar hjärnan som en hallucinogen, angel dust, men om GABA samtidigt sjunker händer ingenting då? Då neutraliserar de varandra. Fast det hela är betydligt mer komplicerat än så.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Cosmos »

I boken The Divided Self tar forskaren R D Laing avstånd från de psykiska sjukdomarna, särskilt schizofreni, som just sjukdomar. Han behandlar sina patienter utifrån ett existentiellt perspektiv där allt sker som anpassning till den tillvaro man lever i. Han och ett par andra forskare levde tillsammans med sina patienter 24/7. Det påverkade dem till att själva utveckla symptom.

Laing förkastade inte psykofarmaka men kom att anamma den psykoanalytiska inriktningen som behandlingsform. Men han var själv en bräcklig människa och tog till alkohol för att dämpa ångesten och den kliniska depressionen som förföljde honom. Hans liv var också kantat av sorg då två av hans barn tog livet av sig och därtill smärtsamma separationer.

Det kluvna jaget heter boken på svenska vilket är missvisande då self och jag inte riktigt stämmer överens. Self är ett mycket vidare begrepp än jag.

På 70-talet talade man om psykisk insufficiens när man var instabil. Kanske är det dags att plocka fram det idag?

https://thereaderwiki.com/en/The_Divided_Self
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Klankedinken »

Hansen förklarade GABA som lugnande. Har man mycket GABA som efter fysisk aktivitet känner man sig lugn! Men intressant att nivån är låg när man är bakis! Jag blir alltid hyper och intensiv dagen efter!
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Nobel »

"Varje år insjuknar 1 500–2 000 personer i psykos i Sverige, och cirka 30 000–40 000 personer i Sverige har diagnosen schizofreni. Endast 6–7 procent av gruppen hade ett arbete på den öppna arbetsmarknaden vid uppföljning år 2015. Det innebär att det stora flertalet lever på sjuk- eller aktivitetsersättning eller annat ekonomiskt stöd från samhället, vilket i sin tur innebär en mycket låg inkomst. Medellivslängden för personer med schizofreni är omkring 15 år kortare än hos befolkningen i övrigt. Att drabbas av schizofreni eller liknande tillstånd i Sverige i dag innebär därmed utöver psykisk och fysisk ohälsa i många fall att bli marginaliserad både socialt och ekonomiskt."

https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... 18-9-6.pdf
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Cosmos »

memphis wrote: 28 Jul 2021, 13:48 Roade mig med att se förhörsteknik på Youtube. Där sa de att om man erkänner ett mord utan omsvep, då tyder det på psykisk sjukdom. Såg en kille som var lite robotaktig. Han sade bara Yes Sir, no Sir på alla frågor. Han erkände att han dödat en människa helt utan anledning att mörda honom. Han fick rättspsyk.

Medan de som spelade psykiskt sjuka de försökte förmildra det inträffade.
Jag har ju jobbat på rättspsyk med utredningar kan delvis hålla med. Det var en del som försökte framstå som psykiskt sjuka för att man hellre ville ha vård än fängelse! Kryssade som man sade. Vissa var preparerade inför testerna för att dessa skulle se så bra ut, eller dåliga ut som möjligt. Jag fick höra de mest fantasirika tolkningarna av Rorchach, bläckplumparna tex .

Under mitt år där träffade jag mest våldsamma män som inte hade en aning om hur ett normalt socialt umgänge kan se ut. Vi var ett team på fyra som ställde diagnosen och placerade ett kryss på dem som uppenbarligen var eller hade varit psykiskt sjuka vid tillfället för brottet. Vi var restriktiva med att kryssa minns jag. De allra flesta som begår fruktansvärda brott kan alltså bedömas vara friska, åtminstone i bred betydelse.

Så att erkänna ett brott var något som krävde planering för hur det skulle framstå för rättssystemet. Jag träffade dock ingen som erkände brottet direkt. De mest skumma förklaringar lades fram för att skapa dimridåer omkring tillfället ifråga.

När en bonde hade mejat ner hela grannhuset med en grävskopa och det inte fanns några som helst bevis eller alternativa förklaringar mot detta, försökte han få oss att tro att han varit psykiskt sjuk vid detta tillfälle. Minns inte riktigt, vi var oeniga, men jag tror vi faktiskt kryssade honom till slut, vilket var det han ville.

Dessa brottslingar ville åtminstone då ha vård istället för fängelse. Man tror att man kommer billigare undan och är ute igen efter ett halvår. Men det kan även innebära att man blir inlåst på obestämd tid. I ett fängelse skulle man ha varit ute om bara något år. Oavsett vilket slipper vi dem på gatorna för en tid.

De som ringer till polisen och erkänner t ex mordet på Palme är ofta paranoida och hör anklagande röster. Dessa röster kan vara farliga för omgivningen och personen själv. Då gäller det att denne får vård så snart som möjligt. Det kan också vara ett grandiost beteende, vill skriva in sig i världshistorien. Breivik tycks vara en sådan, men han lyckades genomföra sina grandiosa planer. Han fick fängelse trots att han lider av en asocial personlighetsstörning och säkert mer än så. Och hade jag själv suttit som utredare hade jag aldrig kryssat honom
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Klankedinken »

Jag trodde jag skulle få fängelse ett tag så jag sökte psyk.. Dom trodde jag var hög på amfetamin.. Sen sa dom att jag inte va sjuk och skickade ut mig med ett recept på sömntabletter, ergenyl och zyprexa...
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Fantasio »

Fast får du Zyprexa utskrivet så antar jag att läkaren tror eller misstänker att du har psykosproblematik.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Klankedinken »

Fantasio wrote: 06 Dec 2021, 16:55 Fast får du Zyprexa utskrivet så antar jag att läkaren tror eller misstänker att du har psykosproblematik.
Jag fick ergenyl och zyprexa(5 mg) för humöret ,inte för psykos..
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13166
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Fakta om Schizofreni

Post by amandara »

Jag sover på olanzapin.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Fantasio »

Jag vet att försåndshandikappade kan få Zyprexa för att de ska hålla sig lugna. Tror det är relativt vanlig medicin på fängelserna också.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36908
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Geta »

Dementa får också det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Fakta om Schizofreni

Post by Fantasio »

Det var du, Geta, som lärde mig att förståndshandikappade får Zyprexa. Att fängelsekunder får det kanske jag lärde mig av Admin1 på första Viska.
Post Reply