När medicinen släpper

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36995
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

När medicinen släpper

Post by memphis »

Jag äter seroquel depot ( quetiapine) 400mg varje kväll kl 19. Den medicinen har jag haft i många år nu, och den funkar bra. Jag blir lite trött av den, men det är bara skönt så får jag sova. Men varje eftermiddag går medicinen ur blodet. Då blir jag väldigt spänd och biter ihop tänderna, och har svårt att slappna av. Fram tills dess att jag tar medicinen igen. Tar jag den kl 19 börjar effekten komma ca 21. Så mellan 15- 21 mår jag lite halvtaskigt varje dag. Vet inte om det är ett doseringsproblem eller vad. Enligt FASS är quetiapin inte beroendeframkallande, men om jag inte tar den mår jag rent skit.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4302
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: När medicinen släpper

Post by yrväder »

Kände samma när jag slutade ta 25 mg efter ett par dagar, man får lite ångest när kroppen inte får tabletten. Du tar det varje kväll och den går ur på eftermiddagen är det depot du har ? Hade tagit upp det med sköterskan/ läkare, för jag tänker du hade kunnat ha 25 - 50 mg en liten dos att ta på eftermiddagen, har själv 25 mg jag kan ta tid behov under dag eller kväll.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: När medicinen släpper

Post by Cosmos »

Olika mediciner går ur olika snabbt. Det snabbaste jag varit med om är Mirtazapin som bara efter en dag skickar ner mig totalt i kolkällaren. Och då har jag tyckt den var onödig att sätta in.

Quetiapin minns jag inte som något jag led av vid utsättningen. Men då bytte jag den till Olanzapin så det överbryggade det hela.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: När medicinen släpper

Post by Klankedinken »

En lösning verkar va att ta 2 doser utspridda på dagen, säg morgon och kvälll?

Prata med läkaren.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36995
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: När medicinen släpper

Post by memphis »

Ja jag får nog ta upp det med läkare. Ska kontakta mottagningen på 1177.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18741
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: När medicinen släpper

Post by Krokus »

När jag åt Seroquel depot tog jag en dos på morgonen och en på kvällen. Var som en zombie utan tankeverksamhet dygnet runt. Minns inte styrkan.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36995
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: När medicinen släpper

Post by memphis »

Min tankeverksamhet är också drabbad. Men jag orkar inte bry mig om det. Kanske är två doset rätt väg att häva problemet.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: När medicinen släpper

Post by Cosmos »

Jag sov bra på Seroquel Depot och minns inte att jag hade ångest framåt em. Däremot var medicinen inte tillräcklig mot mina psykossymptom. Hade då 600 mg.

Förra vecken sänkte läkaren min Olanzapin till 5 mg pch jag har inte märkt något speciellt förutom att jag vaknar tidigt på morgonen (som nu 03.20). Men jag brukar somna om.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply