Boktråden.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37219
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Boktråden.

Post by Geta »

Läser Tove Jansson. Läste först Pappan och havet. Nu läser jag Sommar boken. Sedan ska det bli Det osynliga barnet. Tove Jansson har en drastisk humor.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Boktråden.

Post by Koi »

De gamle och lögnen. Ljudbok på Legimus.

Handlar bla om Platon och Nietzsche har inspirerat bla nazisterna. Att de rika skulle avlas med varandra för att behålla blodslinjerna rena. Enligt Platon kan inte någon från underklassen kliva upp i överklassen.

Alla diktare som inte jobbade i ledarnas led så blev de förvisade.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37219
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Boktråden.

Post by Geta »

Det står i Bibeln att man ska stanna vid sin läst. Tror att det var Paulus som skrev så.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10631
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Boktråden.

Post by mrsearlgray »

läser äntligen i min egna kopia av "no longer human", så vacker! är halvvägs genom den så kommer nog hinna läsa klart den idag om jag fortsätter läsa :D
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10631
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Boktråden.

Post by mrsearlgray »

läste precis ut "no longer human", vilken vacker men tragisk bok, helt klart en ny favorit!
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10631
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Boktråden.

Post by mrsearlgray »

funderar över vilken bok jag ska läsa härnäst, funderar på att läsa om svindlande höjder fast på engelska denna gången? men skulle också väldigt gärna vilja läsa brott och straff?
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37219
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Boktråden.

Post by Geta »

Hittade i min bokhylla: Hör bara hur ditt hjärta bultar i mig av Bodil Malmsten. En favoritförfattare som tyvärr dog för tidigt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10631
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Boktråden.

Post by mrsearlgray »

det blev varken brott och straff eller svindlande höjder, började läsa the secret history istället. började på den förra året men läste aldrig klart den för att jag är dum i huvudet men nu kommer jag ihåg varför jag blev så kär i den, perfekt att läsa för mig som längtar till hösten nu...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37219
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Boktråden.

Post by Geta »

Lyssnar på Processen av Kafka som ljudbok. Den påminner om boken 1984.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37219
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Boktråden.

Post by Geta »

Hämtade den här boken på biblioteket idag om situationen i USA.

Image
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10631
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Boktråden.

Post by mrsearlgray »

äntligen har jag läst ut the secret history... vilken bok, vill läsa om den redan nu.
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37219
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Boktråden.

Post by Geta »

Nu på Kulturnyheterna i SVT rekommenderades den här boken av iranska fredspristagaren 2023:

Image
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply