Tråden om dieter

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Tråden om dieter

Post by Zoidar »

Ett youtube klipp om 2mad. 11 minuter.

https://youtu.be/3HhYkeqXmRc
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18718
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Tråden om dieter

Post by Krokus »

Jag tror nog att det är bättre att hitta ett långsiktigt och hållbart alternativ när det gäller mat/kost. Annars är det lätt hänt att man tröttnar och det blir jojobantning.

Just nu äter jag choklad dagligen igen. Det får vara så ett tag nu, jag har satt livet på paus.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om dieter

Post by Zoidar »

Jo, långsiktsplan gäller. Det har jag också förstått. Skrev "diet", men menade mer långsiktsplan. Märker jag blir mer stressad när jag inte ätit på länge. Jag har inte löst detta med kosten än. Ibland tänker jag att man kanske ska äta vad man vill och istället röra sig mer. När jag kommer på den perfekta lösningen lägger jag upp den här på Viska. :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om dieter

Post by Zoidar »

Provade 2mad, men det höll inte. Stressnivån blir hög mellan måltiderna. Går tillbaka till 16:8, det klarar jag hålla, om än resultaten kommer långsamt. På lång sikt tror jag nog jag kommer gå ner det jag önskar. Kanske lagom till julmaten :lol:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37205
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tråden om dieter

Post by Geta »

Zoidar,

Du får tagga ner lite, när det gäller maten.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om dieter

Post by Zoidar »

Geta wrote: 15 May 2021, 12:20 Zoidar,

Du får tagga ner lite, när det gäller maten.
Jo, Geta, det ät sant.

Maslows behovstrappa eller behovshierarki (vet inte hur bra den stämmer)

Image

Behoven
Nivå 1.
De behov en människa först prioriterar att uppfylla är fysiologiska och består av basbehov så som mat, vatten och syre. På nivå ett finner man också behov av att undvika smärta, sova, röra på sig och ha sex.

Nivå 2.
Då de fysiologiska behoven är tillfredställda börjar individen fokusera på saker som säkerhet och trygghet. Människor har ett behov av en stabil vardag, rutiner och enklare regler för att inte känna ångest och rädsla, rädsla inför hemskheter som skulle kunna hända.

Nivå 3.
Om individen känner sig trygg börjar hon söka efter gemenskap med andra människor, vänner, barn och kärlek. Vi vill alla känna att vi är en del av något större än oss själva.

Nivå 4.
Om vi känner att vi har en gemenskap med andra vaknar nästa behov inom oss, behovet av uppskattning. Enklare behov av uppskattning kan handla om makt, kändisskap eller respekt från andra medan mer komplicerade behov är självförtroende, kompetens och självrespekt.

Nivå 5.
Behov av självförverkligande ligger på den femte och sista nivån i behovshierarkin. Här handlar det inte om ett behov som helt kan uppfyllas utan ett behov som ständigt förändras. Behovet av att vara den mest kompletta versionen av dig som du kan vara, att utnyttja alla dina resurser och potentialer. Bara en liten del av världens befolkning når denna nivå eftersom man först måste tillfredställa underliggande behov för att kunna fokusera på att förverkliga sig själv.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om dieter

Post by Zoidar »

Smoothie-dieten

Enkel diet! Byt ut en eller flera måltider mot smoothies. Se till att mixa din egen smoothie och köp inte i butiken då de är jättekaloririka. Målet är att ha med både grönsaker, frukt eller bär. Grönsaker är kalorisnålare, så försök satsa på större del grönsaker. Jag brukar själv mixa 2/4 grönsaker och 1/4 frukt och 1/4 vatten. Mitt knep är att använda frysta grönsaker och tina dem några minuter i micro innan, så de fortfarande är lite isiga och kyler smoothin. Det är förvånansvärt hur lite kalorier det blir och hur mycket det mättar, samtidigt som det är nyttigt. Ofta tar jag like honung i också för smaken.

Smoothies är också bra för oss som tycker att grönsaker är tråkiga att äta. Skulle kalla smoothies för en utmärkt "life-hack".

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13276
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Tråden om dieter

Post by amandara »

Jag dietar. Jag äter som vanligt men mindre, och inget godis eller alkohol. Har gått ner 6 kg utan att egentligen röra på mig.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om dieter

Post by Zoidar »

amandara wrote: 04 Jun 2021, 01:09 Jag dietar. Jag äter som vanligt men mindre, och inget godis eller alkohol. Har gått ner 6 kg utan att egentligen röra på mig.
Ett tips jag hört är använda mindre tallrikar. Har inte provat själv, men ska vara ett knep för äta mindre portioner. Bra jobbat Amandara! Det är nog som det sägs, viktnedgång sker främst genom kosten, men motion har många hälsofaktorer.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om dieter

Post by Zoidar »

Min smoothie idag innehåller:

400g fryst broccoli
100g fryst blomkål
2 bananer
En klick honung
0,5 liter vatten

1,25 liter och 450 kcal.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37205
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Tråden om dieter

Post by Geta »

Min farmor var rädd för att bli tjock. Hon åt på ett tefat. Hon hade
antagligen ätstörning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23488
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Tråden om dieter

Post by Zoidar »

Ojdå. Var hon smal? Inte mycket ryms på ett tefat.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply