Hej jag behöver verkligen hjälp!

Frågor, erfarenheter och synpunkter på olika antipsykotika och antidepressiva.

Moderator: Moderator 1

Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Jag har hamnat i en så jävla ond cirkel vad gäller min medicinering. Jag får xeplion injektion en gång i månaden med 50 mg som dosering. Vilket jag sänkte till den 20e från 75mg. Vad som hänt är att fått muskelsammandragningar, muskelspasmer, stelhet som gör att det knakar i mig på sätt som verkligen skrämmer mig. Får ont direkt jag gör minsta lilla ansträngning och det gäller hela kroppen. Har fått väldigt svårt att ta mig igenom dagarna och jobbar 75% som svetsare vilket omöjligt kan fortsätta med om det inte blir väldigt mycket bättre. Det är 39 dagar sedan min senaste injektion på 75 mg.

Har fått akineton utskrivet och det hjälper till viss del. Men har verkligen ont fortfarande. Det håller på att knäcka mig för haft ont i 4 månader nu.

Nu har inte blodnivån med medicinen sjunkit till 50mg helt ännu så hoppas varje dag att denna mardrömmen ska ta slut.

Jag behöver era kloka råd vad jag kan göra. Är bara 33 år så känner mig väldigt rädd. Dels eftersom medicinen verkligen fungerar i övrigt. Min schitzoaffektiva sjukdom är liksom under kontroll.

Jag har läst en del att seroquel inte har muskelsmärtor som lika frekvent biverkning. Vilken dos i injektionsform är likvärdigt som 50mg xeplion? För vill inte ha för mycket mediciner då märker hur mycket klarare jag blivit av att sänka och har som sagt min sjukdom under kontroll trotts så liten dos.

Hoppas ni kan hjälpa mig förstå vad som händer med mig och vad kan göra åt det om måste byta medicin.

Kram från Robin
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37226
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Geta »

Hej och välkommen!

Nissegossen skulle rekommendera akineton som du redan har.
Sedan måste du hitta minsta möjliga dos, för att inte bli stel.
Det ska gå att se med blodprov vilken dos som är mest effektiv.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18728
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Krokus »

Hej och välkommen!

50mg Xeplion motsvarar 3mg Invega, om jag har förstått rätt av FASS. Ska försöka ta reda på vad den dosen kan motsvara i Seroquel. Tänk på att Seroquel oftast är svagare effekt för de flesta.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18728
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Krokus »

https://www.viska.se/index.php/nyheter1 ... ipsykotika

Här finns en tabell!

Just nu är jag för trött för att tänka, men får det till att dosen Seroquel borde vara 323mg för att motsvara 3mg Invega.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Vad jag fattat det som så motsvarar 50mg xeplion det samma som 3 mg invega som är samma som 1,5 mg risperdal. Eller är jag ute och cyklar? 75mg xeplion som tog senast för 39 dagar sedan är samma som 6mg invega och 3 mg risperdal? Är detta korrekt?

Märker att får lite ryckningar hade lite innan men blivit värre när sänkningen av medicinen började för 9 dagar sedan. Känner en hel del andra nedtrappningssymptom också. Men just knaken i kroppen, defusa muskelsmärtorna och muskelsammandragningarna är värst. Det andra är liksom hanterbart. Måste säga att är genuint rädd för min framtid. Älskar mitt jobb och det är något som är så himla stolt över att klara. Men på riktigt känns som är 70 år i kroppen. Sen har jag även anmärkt att mina ben hänger inte helt med när går ibland så släpar med foten ibland.

Kommer jag vara såhär för resten av livet eller är dom här biverkningarna övergående när hittar rätt dos eller byter preparat?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37226
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Geta »

Vad positivt att du trivs med ditt jobb och att du klarar det. Hur länge har du
medicinerat och hur länge har du haft så här jobbiga biverkningar? Förstår
läkarna dig? Nu läste jag att du haft ont i 4 månader. Det är vanligt att man
börjar gå långsammare med sådan här medicin.
Last edited by Geta on 30 Jul 2021, 22:04, edited 1 time in total.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Hej!
Jag fick en extremt stark psykos för 1 år och 9 månader sedan. Har sedan dess hört röster. Men integrerade mina röster och lever i harmoni med dem. Dom är lika mycket jag som mina vanliga tankar. Klarar därför att jobba började med 50% och sen ökade till 75%. Har jobbat som svetsare i 1 år och 6 månader. Men från början var mina röster extremt läskiga. Men lärde mig att dom behövde massa kärlek bara så dom blev hjälpsamma i det som händer i livet.

Kroppen började balla ur för 4 månader sedan. Men första 3 månaderna fattade jag inte att det var medicinen.

Läkaren har sänkt till 50 mg xeplion och gett mig akiteton. Vi hoppas att det ska hjälpa. Visst det har börjat bli bättre men det är fortfarande inte såhär jag vill se mig ha det när har ett helt arbetsliv kvar. Ja hela livet framför mig som vuxen liksom. Känns rakt av som är 70 år i kroppen. Det skrämmer mig jätte mycket.

Började med 150 mg xeplion sänkte sedan till 100 sen 75 och nu har jag 50. Medicinerat i 1 år och 9 månader.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37226
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Geta »

Du måste tillsammans med läkarna hitta en lagom medicinering, så att
du kan fortsätta jobba. Rent ekonomiskt är det bra att få in en fot i
arbetslivet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Yes, det är målet. 😌 Tack för era svar hittills.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Cosmos »

Lovesong:

Det låter som klockrena extrapyramidala biverkningar. Akineton borde hjälpa, eller också är det för låg dos. Konstigt bara att det dyker upp vid sänkning av medicinen. En annan medicin som kan hjälpa är Lyrica. Men läkarna borde veta bäst.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Extrapyra ... bieffekter

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0607000717
Egentligen är allt bara på låtsas.
Lovesong
Aluminiummedlem
Posts: 34
Joined: 29 Jul 2021, 15:20

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Lovesong »

Ja precis cosmos, har ju fått dom där jävlarna. Det är verkligen inte kul att vara med om. Tar 2 mg akineton vid två tillfällen per dag. Det har hjälpt en del. Men är fortfarande inte bra. Försöker hoppas det blir ännu bättre när det sänkts mer i blodet av xeplion och mer dopamin kan cirkulera i kroppen. Är bara på dag 39 ännu sedan senaste injektionen av 75mg xeplion. Började röra sig sakta neråt för 9 dagar sedan. Så är fortfarande inte nere i 50.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23491
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hej jag behöver verkligen hjälp!

Post by Zoidar »

Känns som medicinbyte låter klokt. Akineton är väl mer en reservlösning?
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply