Forcerat tal

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5454
Joined: 11 May 2021, 18:30

Forcerat tal

Post by Koi »

De säger jag har forcerat tal. Vad innebär det?

Min skalle är just nu en transistorradio som växlar mellan statisk störning och tjatter. Hänger det ihop på nåt sätt?

Googlade forcerat tal. Det stod att man pratar mycket och fort. Det tycker jag inte att jag gör. Kanske inte konstigt. Om nåt stör en hela tiden så måste man prata klart innan nästa störningsmoment kommer.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Forcerat tal

Post by Geta »

Jag är tvärtom.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Forcerat tal

Post by Klankedinken »

Låter som att man pratar när man inte vill eller ska..
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8084
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Forcerat tal

Post by wasp »

Forcerat tal har jag också haft till och från. Efter min första psykos som 11 åring! Märkte jag att jag nästan skrek fram mitt tal. Egentligen konstigt att jag klarade grundskola och gymnasium så bra. Men det gjorde jag! La ju ut en bild på mitt gamla antagningsbesked till veterinärprogrammet (hette veterinärlinjen på den tiden) i jag presenterar mig/sån är jag.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Forcerat tal

Post by Mosbrickan »

Var hos kurator, läkare och psykolog utspritt över de senaste 4 veckorna. När jag var hos psykologen förra veckan så sade han att jag pratade fort och att det fanns notiser från både kurator och läkare om detta.

Förmodligen försöker man väl omedvetet få talet att hänga med tanken?

Känt ett ökat behov av att kommunicera sista tiden. Det bara sprutar ord i tal och text, men det har börjat lugna ner sig.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Forcerat tal

Post by Geta »

Har aldrig kunnat tala fort.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply