Sorg

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Sorg

Post by Fantasio »

Hur handskas man med sorg på bästa sätt? Jag förlorade ett syskon för fem år sedan, en nära vän nu i somras och snart min mamma. Går det att vara stålhård och gå rakt igenom sorgen? Kommer man att gråta varje dag? Jag tycker mig se min kompis när jag är ute och går, men sen slår det mig: han är ju död. Döden är sammanbunden med livet, det går inte att komma ifrån. Hur handskas du med sorg?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36862
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sorg

Post by Geta »

Har väldigt svårt att sörja. Vet inte hur man gör.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18550
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Sorg

Post by Krokus »

Det är nog individuellt hur man han hanterar sorg. Men jag skulle nog faktiskt föredra att gråta varje dag under lång tid, än att försöka ignorera känslorna.

Undanträngda känslor är som en kastrull med kokande vatten under lock. Tillslut kommer det koka över och då måste man rengöra spisen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Sorg

Post by Nobel »

Brukar gråta i några timmar. Sedan är det bra med det - har bearbetat det mesta vid det laget. Tror det är en av faserna de flesta går igenom vid bortgång av närstående.

Tror det är min inställning till livet som gör sorg lätt att bearbeta alternativt att jag inte känner så mycket sorg. Ser inte livet som något mer speciellt än en kemisk soppa med ett bästföredatum. Tycker inte död är något konstigt eller farligt, utan en naturlig del av livet, varför ska det sörjas?

Däremot gillar jag inte lidande som eventuellt kan förekomma i samband med död. Det kan jag tycka är sorgligt.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Sorg

Post by Nobel »

Det är de levande man ska sörja, inte de döda.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36862
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Sorg

Post by Geta »

Mina föräldrar dog vid hög ålder. Jag tyckte att det var naturligt att
de skulle dö. Släkten komma och släkten gå sjöng vi vid graven.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sorg

Post by Fantasio »

Jag undrar om min mamma vill begravas i Sörmland där hon kommer ifrån. På samma kyrkogård som sina föräldrar. Jag vill att hon ska begravas här i stan.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8144
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Sorg

Post by wasp »

Vet hur det känns! Miste min äldsta bror 1986, min andra bror 1997 och syrran 2010. Pappa dog 1983 redan och mamma 1998, men då var hon i hög ålder.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Sorg

Post by Klankedinken »

Jag har bara förlorat farfar och jag har ingen erfarenhet av sorg. Men av känslor har jag, tuff period har jag haft.. För mig handlade det om att fundera mycket och att ge den uppmärksamhet som känslorna behövde. Sen började jag känna att det blev nog, att det inte blev bättre och att det var nog.

Det viktigaste jag tänker mig är att ha positiva saker omkring sig så man inte bara sitter i mörkret framför datorn, även om man inte kan se det.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Sorg

Post by Cosmos »

den värsta sorgen jag upplevt var inte efter någons död utan efter att mitt ex försvann för gott och inte gick att hitta. Hon råkade in i en svår psykos och tillfrisknade inte utan till slut var även jag med i konspirationen.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Sorg

Post by Fantasio »

Döden är oundviklig och drabbar således oss alla. Men vad grym den är. Mamma tycker om att titta på TV med pappa samtidigt som de äter. De kräver så lite av livet och jag vill inte se dem dö än på länge. När de dör dör en bit av mig.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4291
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Sorg

Post by yrväder »

Varför inte fråga din mamma om hur hon vill ha det efter hon gått bort. Min mamma talade om hur hon ville ha det, och nu tänker jag i termen minneslund var, gravplats var, kremera eller inte.
Post Reply