De symptom vi har/har haft

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24758
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Leakim97 »

yrväder wrote: 23 Jul 2022, 09:17 Jag ser också på medicinen som en tillgång ett skydd jag vill ge mig dagligen, men jag har även förståelse för dem som vill sluta med medicinen på grund av att man mår dåligt på den. Jag har själv varit där och slutat med medicinen av den anledningen och där tror det är viktigt att vården lyssnar, för mår du inte bra av medicinen då är medicinen inte rätt för. Vi tar samma medicin leakim och har haft liknande erfarenheter av sjukdomen och det är bara att konstatera att Xeplion, Invega är ytterst effektiv mot yttre röster. Jag är i hamn och jag känner en tacksamhet som ord inte räcker till att beskriva.
Ja xeplion invega är riktigt bra mot hallucinationer vanföreställningar. Provade några andra mediciner som inte fungerade bra men xeplion har funkat. Skönt när man träffar rätt
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4273
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: De symptom vi har/har haft

Post by yrväder »

Ja det är det, en befrielse.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Richard »

Leakim97 wrote: 23 Jul 2022, 09:19
yrväder wrote: 23 Jul 2022, 09:17 Jag ser också på medicinen som en tillgång ett skydd jag vill ge mig dagligen, men jag har även förståelse för dem som vill sluta med medicinen på grund av att man mår dåligt på den. Jag har själv varit där och slutat med medicinen av den anledningen och där tror det är viktigt att vården lyssnar, för mår du inte bra av medicinen då är medicinen inte rätt för. Vi tar samma medicin leakim och har haft liknande erfarenheter av sjukdomen och det är bara att konstatera att Xeplion, Invega är ytterst effektiv mot yttre röster. Jag är i hamn och jag känner en tacksamhet som ord inte räcker till att beskriva.
Ja xeplion invega är riktigt bra mot hallucinationer vanföreställningar. Provade några andra mediciner som inte fungerade bra men xeplion har funkat. Skönt när man träffar rätt
Jag är också nöjd med min Invega/Paliperidon. Fick den för runt 3 månader sen o har inga biverkningar. Den lugnar ner mig från min paranoia. Haldol hjälpte ju också, men var rädd att jag började få Parkinson av den.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Fantasio »

Jag upplevde rätt stark paranoia när jag var i mataffären. Började svettas något kopiöst och ville bara hem och lägga mig på sängen. Den kom plötsligt, paranoian.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Richard »

Förr kunde jag knappt vistas bland folk. Som värst drog jag mig t.o.m. för att gå o hämta en pizza på pizzerian 180 m bort på kvällen. Jag bodde då ovanpå affären Hemköp o smet ner o handlade strax innan stängning när det var som minst folk där. Men ändå, år 2007 gjorde jag inte ett dugg, satt bara hemma o drack öl (körde till Systembolagen i Båstad, Åstorp, Bjuv o Helsingborg, för jag ville inte gå in på Systembolaget i Ängelholm. Men då mådde jag ändå ännu sämre, så visst är det viktigt att man kommer ut lite, även om man inte vill det.

Nu har min sociala fobi försvunnit, o min paranoia är till största delen bortmedicinerad. Nu gillar jag att spela apa o pajas!
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Geta »

Richard,

Jag kommer ihåg när ditt boendestöd följde med dig till Systembolaget
på fredagar. Det skrev jag i hänt i veckan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Richard »

Geta wrote: 26 Jul 2022, 21:39 Richard,

Jag kommer ihåg när ditt boendestöd följde med dig till Systembolaget
på fredagar. Det skrev jag i hänt i veckan.
Ja, vi var där varenda fredag... Bättre än att gå ensam i.a.f.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Fantasio »

Synhallucinationer har jag aldrig haft. Fick frågan av en läkare om jag såg saker och jag började skratta. Då frågade min kp vad som var så roligt o jag hade inget svar. Hur vet man om man har synhallucinationer? Vad är verkligt, vad är falskt?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Geta »

Jag brukar se gengångare.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Fantasio »

Intressant, Geta. Blir du rädd?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36020
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Geta »

Nej!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18133
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Krokus »

Geta,

Hur vet du att det är gengångare? Är det typ någon halshuggen som håller i huvudet? (Eller har jag sett för mycket på tv.)
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply