De symptom vi har/har haft

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17805
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Fantasio »

Det finns två organisationer, en god och en god. De är från början utomjordingar, men har tagit upp människor i sina organisationer. Jag är en av dem. Eller åtminstone är det var jag tror när jag mår sämre. Ska inte varje psykos vara unik, har jag läst någonstans?
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13269
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: De symptom vi har/har haft

Post by amandara »

Mina psykoser har liknande grundstruktur, varför jag numer känner igen mig när jag börjar bli psykotisk. Det är väldigt skönt för man kan göra bort sig väldigt mycket när man är i psykos. När ens världsbild förändras och vad som är sant och inte. När man inte kan urskilja det.
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Koi »

Jag hör en kvinna ropa på hjälp.

I skogen. När jag är ute.

De jag gått med har ej hört.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13269
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: De symptom vi har/har haft

Post by amandara »

Jag var med om en gång precis när jag började bli sjuk för första gången för 23 år sen. Jag var ute och promenerade runt Delsjön. Plötsligt fick jag förnimmelse från ett mycket allvarligt brott, mord, som skulle ha skett i skogen där på ett ställe. Det var så starka förnimmelse och jag blev så rädd. Jag sprang 7 km in till bebyggelse i min allra snabbaste fart och då var jag vältränad. Jag fick sån djurisk träningsvärk för jag öste verkligen på för jag vart så satans rädd. Det kändes som att förövaren var där i skogen. Jag har aldrig kollat upp om det verkligen hade hänt något där. Men den här händelsen sitter djupt i mig. Vad psyket kan skapa.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8239
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Richard »

Jag tror inte jag har hört röster nån gång, möjligen lite viskningar.

Men utan psykosmedicin så blir jag "rädd" o paranoid. Det är lite svårt att beskriva hur det känns, men en del kanske känner igen det? Samt blir allt till en enda röra i huvudet, det går inte att koncentrera sig på någonting. Jag tror i.o.f. jag har en släng av ADD, jag har svårt att koncentrera mig på främst matematik. Ibland går det hur bra som helst o allt blir logiskt, men jag har aldrig riktigt fattat vad en derivata o integral är för nått, så dum är jag... Jag har läst Matematik A-D, en fick IG i C o D. Engelskan har dock blivit bättre. Men koncentrationen blir inte bättre med t.ex. Ritalin eller Elvanse, men inget händer i terapeutiska doser. Jag har provat.

Sen min autism är ju att jag har svårt med relationer, har många vänner, men har knappt haft några riktiga kärleksförhållanden, kanske 2 st på mina 42 år. Om jag har en dejt som ska sova hos mig, så säger jag att hon får sova i min nybäddade säng, men jag själv går o lägger mig på soffan. Jag har oftast varit ganska asexuell, o är väldigt blyg. Sen har jag mina specialintressen o nördar med kemi, fysik o IT.

Depressionen har ju varit ett helvete också, som började när jag var 16 år, o den satt i, i 24 år, men den släppte äntligen för lite mer än ett år sedan, men jag måste fortfarande äta antidepressiv medicin. Med depressionen kom panikångest, eller främst konstant GAD, som jag gick o drogs med i ca 5 år sen 16 års-åldern, sen sattes konstant bensodiazepin-behandling in o det funkar bra. Idag kan jag vara nästan helt benzo-fri. Sömnstörningarna som var de första symtomen på min depression är helt borta idag, o behöver egentligen inte Theralen på kvällen men tar det ändå för att säkert få sova gått. Dessutom har jag (trots att den inte ska vara beroendeframkallande) blivit beroende av den, 3-4 dagar utan o jag får likt heroin-abstinens.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17805
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Fantasio »

Jag hör ofta röster. Elaka och ibland högljudda. Dessutom har jag ofta förföljelsemani. Bara att acceptera att man är som man är. Det är inget jag inte kan hantera.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Klankedinken »

Jag är så less på min paranoia... Jag har försökt att förstå den, jobbar med min barndom, analyserat sociala situationer men inget hjälper.. Oavsett vad jag försöker för att lindra min paranoia och de känslor som uppstår när jag inte klarar att va social så funkar det inte..

Det är så här man vet att det är en sjukdom och inte trauma..
Det är som jag saknar en del av mig själv, en gnutta tillit som tillåter mig att se världen som det är.. Det är som att jag tittar i en spegel som saknar ett hörn och när jag inte får en klar reflektion så blir jag osäkert..

Jag måste nog byta medicin för den här lindrar för dåligt...
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17805
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Fantasio »

Har du någon antipsykotisk medicin, Klankedinken? Har glömt.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Klankedinken »

Jag har latuda och max dos! 148 mg om dagen.. Tycker den borde hjälpa..

Jag sitter och funderar på om det är paranoia eller vad det är... jag har ju inga vanföreställningar utan mest bara oro kring sociala situationer..
Har inte negativa symptom heller och jag tror det kognitiva inte skiljer sig från innan..

Vad kan det va?

Jag får inte den hjälp jag behöver.. Sist trodde läkaren jag hade autism och att jag blir paranoid av att vara social!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17805
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Fantasio »

Latuda fick jag googla upp. Hade så klart hört namnet, men visste inte om den var antipsykotikum eller något annat. Jobbigt hur som helst, Klankedinken. Har aldrig vården sagt att du har vanföreställningar? Min förra kontaktperson sa "du lever med det här" när jag berättade en historia som var helt sann.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Klankedinken »

Jag litar inte på psykiatrin för läkarna säger olika saker.. en del går på vad andra har sagt och struntar i mig, andra går aldrig in på det utan sitter mest och lyssnar.. Jag har läst alla journaler det senaste året och det är blandad kompott..
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4681
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: De symptom vi har/har haft

Post by Cosmos »

memphis wrote: 03 Feb 2022, 10:55 Finns det nåt som heter hjärnsus? Det känns som att det susar i hjärnan på mig. Igår kväll var det starkare, mera som en fors. Nu är det lite mindre men ändå susar det.
Låter som vanlig hederlig tinnitus. Jag har också en fors i huvudet. Nu när jag är sjuk blir den väldigt stark. Den finns nästan bara i vänster öra och jag har vant mig vid den även om den just nu är extra besvärlig.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply