Lugn och fin eller bråkig?

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17967
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Lugn och fin eller bråkig?

Post by Fantasio »

Hurdan är du som patient? Bråkig eller foglig? Jag är oftast det senare, men fick två utbrott i frustration över vad rösterna sa åt mig vid min senaste inläggning. Jag slängde iväg några stolar (i plast) så personalen kom och frågade mig vad som stod på. Tror det var andra gången jag blev förd åt sidan och hade ett fint snack om motorcyklar med en före detta knutte och skötare på PIVA. Att få prata lugnade ned mig. Jag hade kanske tur som inte bältades. Hux flux var en patient bältad och en skötare satt på en stol och bevakade honom. Jag såg honom varken förr eller senare. Det är bra att man i min hemstad inte blir bältad för att ha skvätt ut lite vatten.
User avatar
Inwatto
Silvermedlem
Posts: 1822
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Lugn och fin eller bråkig?

Post by Inwatto »

Det var längesedan jag var inlagd, typ 16 år, men då var jag ovanligt stökig. När personalen inte ville hjälpa mig när jag hade en panikattack, tryckte jag på deras överfallslarm. Då kom det folk! Det var ingen bra grej, för när läkarna kom några timmar senare, körde de ut mig! Jag var frivilligt inlagd, så det var bara att greppa väskan och gå ut.

Ett par veckor senare upptäckte jag att de polisanmält mig. Det avskrevs. Så tryck inte på deras överfallslarm! Det blir inte bättre....
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6752
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Lugn och fin eller bråkig?

Post by Hercules723 »

Just då jag varit inlagd har jag varit foglig. Alltid.
Nissegossen
☢️ Californiummedlem ☢️
Posts: 59535
Joined: 10 May 2021, 15:58

Re: Lugn och fin eller bråkig?

Post by Nissegossen »

Har bara flippat en gång, slog igen en dörr med kraft och ryckte i handtaget till avd dörren, då kom de bar in mig i rum 13 på vad de kallade stormen, akut psykos, bältade mig lämnade mig för natten i bälte, vaket satt utanför dörren hela natten.

Det är undantaget, har alltid annars varit lugn och foglig, samt underlättat för personal såsom att byta påse och slänga den gamla i papperskorgarna på avd, stå i köket och diska kaffemuggarna.
En personal kom in i köket en gång när jag diskade och sade, du förnekar dig aldrig.

Att göra det för personalen kan ge privilegier såsom att ha vaknat tidigt och personal öppnar dörren till köket om man frågar vänligt, det före ordinarie tid, så man får morgonkaffe när man vaknat. Samt på hela taget vänligare personal
Störst av allt är kärleken.Love is sweet as a humble bee instead of a Hummvee https://sv.wikipedia.org/wiki/HMMWV https://www.youtube.com/watch?v=MobAanNT1JA
nissegossen101@gmail.com
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8444
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Lugn och fin eller bråkig?

Post by wasp »

Är lugn och foglig.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6752
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Lugn och fin eller bråkig?

Post by Hercules723 »

Ja, bältad hände mig också. Men först var jag inte inlagd. Jag var där för bedömning då om jag skulle bli inlagd eller ej. Efter att jag krossat en ruta då jag väntade blev det LPT.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 19003
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Lugn och fin eller bråkig?

Post by Krokus »

När jag har varit inlagd har jag antingen umgåtts med andra patienter (pratat och lyssnat mycket) eller sovit. Det har även hänt att jag har spelat pingis.

Jag har varit inlagd både på psykosavdelning och affektiv avdelning, och det är fler pratglada patienter på psykosavdelning. 8-)

Sammanfattningsvis är jag en lugn patient.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6752
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Lugn och fin eller bråkig?

Post by Hercules723 »

Jag har också spelat pingis, det var skoj. Det var en skötare yngre än mig. Jag spelade med vänstern och vann. :D
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Lugn och fin eller bråkig?

Post by Koi »

Lugn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Lugn och fin eller bråkig?

Post by Klankedinken »

Jag brukar va ganska speedad när jag blir inlagd.. Vill prata med allt och alla men jag hejdar mig.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37606
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Lugn och fin eller bråkig?

Post by memphis »

Jag brukar också vara speedad men inte bråkig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37769
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Lugn och fin eller bråkig?

Post by Geta »

Jag brukar vara ganska lugn, när jag är inlagd. Blir därför fort utskriven.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply