Min favoritmat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Som barn och ungdom hade vi "goda dagen" på fredagarna. Då köpte mina föräldrar revbensspjäll (tunna) och mamma gjorde pommes frites i en stor kastrull. Det kan vara farligt har jag läst, men inget hände. Sedan gjorde mamma en kladdsallad som jag inte åt av, jag var så svår med maten. Lärde mig tycka om den först i vuxen ålder. Vi åt till TV:n. Vilka minnen...
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

1st Zuccini, 1st vitlöksklyfta, 1,5dl parmesanost (riven), 2dl grädde 40%, salt, peppar, olivolja.

"Sätt ugnen på 225 grader. Skär zuccinin i tunna skivor. Jag använder en osthyvel för att få jämna och tunna skivor. Riv parmesanosten fint. Blanda grädde, vitlök och 1 dl parmesanost. Smaka av med salt och peppar. Lägg ett zucciniskivorna i botten på en ugnsfast form. Häll på parmesangrädden över zuccinin. Strö över den sista parmesanosten och ringla över lite olivolja. Grädda i 15-20 minuter i mitten av ugnen tills gratängen har fått fin färg."
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36645
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min favoritmat

Post by Geta »

Låter gott!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag saknar "goda dagen". Fredag och revbensspjäll och pommes frites.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8068
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Min favoritmat

Post by wasp »

Rota i Åhléns container och hitta sillben och kaffesump...... ;)
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Min favoritmat

Post by Mosbrickan »

wasp wrote: 12 Mar 2022, 04:24 Rota i Åhléns container och hitta sillben och kaffesump...... ;)
:D :o
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Nu var det länge sedan jag lagade mat och ännu längre sedan jag köpte fläskfilé. Lite putsning måste man väl göra. Men så ofantligt mycket fett är det väl inte på en sån där avlång bit? Det är mitt favoritkött, äter det hellre än oxfilé.
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9108
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Min favoritmat

Post by Miika »

Caesarsallad, oxfilepasta och pasta carbonara
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Min favoritgrönsak tror jag är brysselkål. Lök i alla dess former gillar jag också. Och naturligtvis sallad, tomat och gurka. Och rädisor. Mums!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag tycker mycket om moussaka. har gjort det flera gånger. Något annat som är gott, men som är renommésnyltning, är "falsk" moussaka. Potatis istället för auberginer.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36645
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min favoritmat

Post by Geta »

Jag föredrar auberginer i moussaka. Det är ofta extrapris på auberginer.
Då passar jag på.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag minns inte om man skulle skala auberginerna eller lägga dem i ugnen med "skalet" på. Olika från recept till recept kanske.
Post Reply