Min favoritmat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Miika
Hafniummedlem
Posts: 9108
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Min favoritmat

Post by Miika »

Jag älskar vegetarisk mat men äter det för sällan! Nu har jag hittat ett recept som jag ska testa imorgon, Morotsfritters med fetaostkräm
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9108
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Min favoritmat

Post by Miika »

Nästa gång jag beställer mat så köper jag ingredienser till slottstek
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag är väldigt förtjust i rostad lök, även fast den enda jag hittar är av märket Eldorado. Tror det är svårt att misslyckas med, så att alla märken, vilka de än må vara, är lika goda. Till klassikern pasta o falukorv vill jag ha rejält med sådan, tycker den sätter piff på många maträtter.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Någon dag ska jag steka kokt potatis. Frågan är om jag ska använda min jättestora kastrull eller om det duger med den vanliga som jag kokar ris och pasta i. Räcker det inte att täcka potatisen med vatten? Det blir så varmt att hälla av vattnet även med grytlappar på händerna ur den stora kastrullen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag älskar friterad mat. Pommes frites är en given favorit inte bara hoas mig. Friterad kyckling gillar jag också. Det fanns ett ställe rätt nära mig där jag brukade köpa med mig en hink. De har flyttat och har bara en sida på Facebook. Står mest på arabiska där. Vårrullar! Friterade räkor!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Av någon anledning gillar jag mat, främst korv och kött, synnerligen välstekt, på gränsen till bränd. Kan det ha att göa med att jag är rädd för bakterier i maten? Om du går på krogen och beställer in en köttbit, hur vill du ha den? Genomstekt, rosafärgad eller rent av blodig?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36578
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min favoritmat

Post by Geta »

Fantasio wrote: 26 Nov 2022, 00:13 Jag är väldigt förtjust i rostad lök, även fast den enda jag hittar är av märket Eldorado. Tror det är svårt att misslyckas med, så att alla märken, vilka de än må vara, är lika goda. Till klassikern pasta o falukorv vill jag ha rejält med sådan, tycker den sätter piff på många maträtter.
För första gången köpte jag rostad lök igår. Bara av nyfikenhet. Tror inte att jag
gör om det. Köpte även Bostongurka.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 677
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Min favoritmat

Post by Santina »

Marinerade kycklingklubbor i ugn med potatisklyftor och bea och en sallad med salladsdressing på. Min kompis paradrätt. Lika gott varje gång.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Geta wrote: 03 Jan 2023, 13:21
Fantasio wrote: 26 Nov 2022, 00:13 Jag är väldigt förtjust i rostad lök, även fast den enda jag hittar är av märket Eldorado. Tror det är svårt att misslyckas med, så att alla märken, vilka de än må vara, är lika goda. Till klassikern pasta o falukorv vill jag ha rejält med sådan, tycker den sätter piff på många maträtter.
För första gången köpte jag rostad lök igår. Bara av nyfikenhet. Tror inte att jag
gör om det. Köpte även Bostongurka.
Geta, vad hade du till den rostade löken? Jag är väldigt förtjust i det, men smaken är som baken.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Santina wrote: 03 Jan 2023, 14:10 Marinerade kycklingklubbor i ugn med potatisklyftor och bea och en sallad med salladsdressing på. Min kompis paradrätt. Lika gott varje gång.
Det låter väldigt gott. Jag gillar kyckling, men brukar bara steka de i form av filéer.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Vad tror ni om den här rätten? Ett lager skivad potatis och sedan kassler över dem och så riven ost. Dela färska champinjoner och ha dem på varje varv. Göra tre lager med potatis. Avsluta med extra mycket ost samt en trea vispgrädde.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36578
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min favoritmat

Post by Geta »

Jag skulle fräsa lite på svampen först. Det brukar vara mycket vatten
i svamp som behöver koka bort.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply