Min favoritmat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Min favoritmat

Post by Snuttan »

Taco/nacho lasagn.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Tacos och lasagne är väldigt gott, Snuttan. Nachos har jag nog inte smakat.
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Min favoritmat

Post by Snuttan »

Ha tortillachips cheesesmak mellan lasagnplattor.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jaha, det ska alltså ingå i lasagnen. Nu fattar jag. Ska det vara bechamelsås till det?
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Min favoritmat

Post by Snuttan »

Fantasio wrote: 14 Jan 2023, 22:12 Jaha, det ska alltså ingå i lasagnen. Nu fattar jag. Ska det vara bechamelsås till det?
Ja. Pröva blanda köttfärs med chilisalsasås eller annan salsa och cremefraich eller utan cremefraich.

Eller ja det kanske räcker med tacokrydda I köttfärs. Men Om man vill ha extra sting.
Last edited by Snuttan on 14 Jan 2023, 22:17, edited 1 time in total.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag måste nämna rostad lök här. Det och lite vitlökssås hade jag i riset jag kokade för en stund sedan. Jag tycker att rostad lök passar till det mesta. Framför allt till varm korv, men brukar strössla på det på annan mat också.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag hade ris idag igen och till det naturligtvis rostad lök. Måste säga att korv med bröd är en höjdare, främst för att det är så lättlagat. Men att göra egna köttpuckar och ha i hamburgerbröd är nog snäppet godare.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag har köpt de klassiska pommes friten mamma alltid gjorde. De tjocka och räfflade. Mammas blev godare då hon friterade dem, men att tillaga dem i ugn duger åt mig. Jag tror banne mig jag köper kött och svamp imorgon och steker det medans pommesen ligger i ugnen. Får väl mikra köttet om det mot förmodan skulle hinna svalna lite för mycket. Det står på påsen hur länge innehållet ska vara inne i ugnen och på vilket gradantal. Annars kan jag låta de vara inne en kvart, det duger säkert. Synd baraatt jag ingen broccoli har hemma.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22931
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min favoritmat

Post by Zoidar »

Jag gör sällan kött. Lite mycket meck med det tycker jag. Annars tycker jag kött är väldigt gott.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag brukar oftast köpa förpackningar med två eller fyra bitar i. Helst de med fyra, så jag har till två måltider. Kött är syndigt gott om du frågar mig.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22931
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Min favoritmat

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 18 Feb 2023, 23:16 Jag brukar oftast köpa förpackningar med två eller fyra bitar i. Helst de med fyra, så jag har till två måltider. Kött är syndigt gott om du frågar mig.
Steker du det då? Kanske går göra kött i ugnen. Mikron knappast va?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Zoidar wrote: 18 Feb 2023, 23:39
Fantasio wrote: 18 Feb 2023, 23:16 Jag brukar oftast köpa förpackningar med två eller fyra bitar i. Helst de med fyra, så jag har till två måltider. Kött är syndigt gott om du frågar mig.
Steker du det då? Kanske går göra kött i ugnen. Mikron knappast va?
Kött i ugnen går bra att göra, men jag har aldrig gjort det. Jag steker i stekpannan. Vill att allt ska bli klart samtidigt så inget tappar värmen. Jag brukar ofta göra hälften av det jag har tänkt äta dagen innan för att minimera risken för det.
Post Reply