Min favoritmat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min favoritmat

Post by Geta »

Jag skalar inte auberginer. De har inte särskilt hårt skal.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3232
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Min favoritmat

Post by 1Dave »

Farmor gjorde ofta pannkakor, och så bakade hon brödkakor som vi fick skinka till. (Brorsan och jag)
Ska kolla om farsan kan ha sparat receptet.

Hos mormor var det mackor med ost och smörgåsgurka som var stående kvällsmat. Alternativt hamburgerkött.

Tidigare inlägg väckte lite minnen från tidig barndom.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag har tidigare skrivit om och kanske skrutit om mina hamburgare. Går på ett nafs att göra, det är bara att salta o peppra nötköttet (köpte aldrig ens blandfärs) och forma till bollar och platta ut. Stek kanske sex, sju minuter på varje sida. Nu minns jag inte om jag hade ketchup eller chilisås på dem, både och kanske. Isbergssallad och rå lök var ett måste. Ack, den som ändå hade ork att börja laga mat igen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

"245 - 250 g finstrimlad vitkål (245 g motsvarar ca 7 dl vitkål). 1 liten morot. 1 liten rödlök. 1 dl crème fraiche (lätt eller vanlig). 1/2 dl majonnäs. 1 tsk fransk senap. 1 tsk socker. 1/2 tsk salt. 1 krm grovmald svartpeppar.

Använd en osthyvel, så går det lätt att strimla vitkålen riktigt tunt. Eller använd matberedare med den tunnaste skärskivan.

Skala moroten och riv den fint på rivjärn. Skala, dela och skiva rödlöken mycket tunt. Rör samman crème fraiche, majonnäs och senap. Smaksätt med socker salt och peppar.

Blanda vitkål, morot, lök och majonnässåsen. Låt salladen stå kallt ett tag."

Detta är ett recept på coleslaw. Men socker använder jag bara till denna sallad, det står och blir gammalt hos mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag måste laga stekt potatis. Mamma brukade tärna potatisen rå och sedan koka den. Blir kortare koktid, men vet inte alls hur lång tid det kan ta att koka. Jag har ju en sticka (potatissticka?), men kan vara svårt att spetsa tärnad potatis. Annars får jag koka hel potatis och förvara den i kylen över natten. Den är mycket lättare att tärna kall. Stekt potatis och så har man i gul lök, det är gott, det.

Jag tänker göra min egna pyttipanna. Ha i färska champinjoner, korvslantar och kassler. Så gott och relativt enkelt att laga till.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Uncle Ben's har olika såser på glasburk. Vet inte hur många olika sorter, men en fyra, fem stycken är det nog. Bra för mig som är dålig på att göra egna såser. Ris, kassler och en av de såserna blir jättegott.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Min favoritmat

Post by Geta »

Fantasio,

Du verkar mest fantisera runt mat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Geta wrote: 06 May 2022, 14:34 Fantasio,

Du verkar mest fantisera runt mat.
Ja, jag har fantasier om mat. Blir alltid så hungrig om kvällarna. Tänk att få sätta tänderna i fläskfilé och ha en vitlöksdoftande potatisgratäng till det.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12255
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Min favoritmat

Post by zoegas »

Stekt fläsk. Med stuvade makaroner eller potatis med löksås. Eller med potatisbullar. Vilket som. Sjukt gott
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag tycker mycket om potatis, men potatisbullar gillar jag inte av någon anledning. Smaken är olika.
Snuttan
Germaniummedlem
Posts: 3140
Joined: 25 Sep 2021, 15:34

Re: Min favoritmat

Post by Snuttan »

Hatar potatisbullar. Men kroketter är gott-

En god rätt är ugnstekt falukorv ja gör ett djupt snitt och fyller med ketchup( ev med svartpeppar),bostongurka,lök o ost
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Det mesta med potatis i är gott, tycker jag. Mmm, en pyttipanna med kassler, korv, champinjoner, rikligt med gul lök och stekt potatis. Det blir ingen stekyta på potatisen, men smaken från att vara kokt till att vara stekt också är det stor skillnad på. En drummel var hemma hos mig och inspekterade min pyttipanna. Han frågade varför jag ingen stekyta jag hade på potatisen.
Post Reply