Min favoritmat

Recept på bra, lättlagad och billig mat.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Potatis torde vara en av de mer mångsidiga råvarorna. Går att göra mycket gott med dem.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Det finns så mycket gott man kan göra av potatis. Raggmunk, potatisbullar, duchesspotatis, hasselbackspotatis, Janssons frestelse, potatisgratäng och pommes frites. Sedan kan man göra chips på potatis också och det är ju riktigt gott.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18583
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Min favoritmat

Post by Krokus »

Potatismos är bäst. Bakad potatis är också en favorit.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Ja, de glömde jag. Vi fick bakad potatis en gång under min senaste inläggning. Någon kycklingröra till det, tror jag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag älskar svamp! Vilken skillnad det är på burkchampinjoner och färska ena. Jag skär dem mitt itu och steker dem. Så gott!
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9117
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Min favoritmat

Post by Miika »

Ska tillaga kantarelltoast någon dag :)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Är det någon som kan bidra med ett gott recept på pastagratäng? Jag orkar inte googla till höger och vänster, bättre då att bli serverad på ett silverfat här. Ni kanske har ett ärvt recept som inte går att hitta på nätet. Jag gjorde en röra med kassler, men det måste gå att variera i en "evighet".
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Min favoritmat

Post by memphis »

Pastagratäng lät gott! Men har aldrig lagat det själv så kan tyvärr ej hjälpa till.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag fick en jättefin gryta av mina föräldrar för rätt länge sedan. Den stod oanvänd, så de fick tillbaka den. Jag skulle vilja göra grytor med potatis, är det det som kallas långkok? I träningsköket på psykosenheten stekte vi köttfärs i en gryta så det skulle räcka till alla. Blir det verkligen genomstekt?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag lärde mig att alltid ha sallad till maten på psykosenhetens träningskök. Jag brukade köpa sommargrönsaker frysta och ha i en kastrull med lite vatten. Sallad, gurka och tomater behöver man inte tillreda så det är genvägen till hälsosam mat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Jag gjorde ibland en pastasallad. Jag hade i pastaskruvar, isbergssallad, gurka, tomat, paprika och rädisor. Rädisor tycker jag är en riktig höjdare. Just det, jag hade i kyckling också. Brukade köpa en hel kyckling. När det begav sig kostade en sådan bara runt 30, 35 spänn. Det blev gott.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Min favoritmat

Post by Fantasio »

Är det någon som brukar tillaga sötpotatis? Min syster som bodde i USA saknade vanlig potatis. Jag har bara tillagat den i ugn, men det måste finnas en mängd med olika tillagningsmetoder. Jag orkar inte googla, jag frågar här. Visst kan det vara gott som omväxling, men mot vanlig potatis kan den väl inte mäta sig?
Post Reply