Meditation?

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13109
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Meditation?

Post by amandara »

Jag fick psykos och utmattningsdepression av överbelastning för länge. Från en dag till en annan.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22950
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Meditation?

Post by Zoidar »

Richard, det innebär inte all yoga och all typ av meditation alltid behöver vara farlig. Jag blir instabil av sånt, men kanske tai chi eller qigong skulle vara säkrare. Vet ej. Skulle dock avråda från allt som har med kundalini att göra.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5680
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Meditation?

Post by Swesanne »

Har man diagnosen schizofreni skall man verkligen inte meditera eller försöka uppnå högre energier. Det ligger för nära psykotiskt tillstånd. Från en som haft sitt största intresse för yoga, meditation samt existentiella frågor.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Meditation?

Post by Klankedinken »

Swesanne wrote: 24 Aug 2021, 17:41 Har man diagnosen schizofreni skall man verkligen inte meditera eller försöka uppnå högre energier. Det ligger för nära psykotiskt tillstånd. Från en som haft sitt största intresse för yoga, meditation samt existentiella frågor.
Har du provat Kundalini?
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5680
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Meditation?

Post by Swesanne »

Klankedinken wrote: 24 Aug 2021, 17:45
Swesanne wrote: 24 Aug 2021, 17:41 Har man diagnosen schizofreni skall man verkligen inte meditera eller försöka uppnå högre energier. Det ligger för nära psykotiskt tillstånd. Från en som haft sitt största intresse för yoga, meditation samt existentiella frågor.
Har du provat Kundalini?
Jag har inte utövat kundaliniyoga, ändå fick jag psykoser.
Mediterade mycket och gjorde Hatha yoga samt gick till en Shaman. Blev sjuk 2015 första gången..
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22950
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Meditation?

Post by Zoidar »

Swesanne wrote: 24 Aug 2021, 17:52 Jag har inte utövat kundaliniyoga, ändå fick jag psykoser.
Mediterade mycket och gjorde Hatha yoga samt gick till en Shaman. Blev sjuk 2015 första gången..
Farliga saker! Speciellt om man är lite känslig.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Swesanne
Talliummedlem
Posts: 5680
Joined: 18 Aug 2021, 19:19

Re: Meditation?

Post by Swesanne »

Ja, du har så rätt! Inget att skoja med..
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Meditation?

Post by Klankedinken »

Jag tycker det är spännande att det fått så hög status.. Jag har sagt vid tillfälle att jag mediterar men egentligen gör jag inte det... Ligger mest på soffan och funderar, det är inte samma sak!
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Meditation?

Post by Cosmos »

Har försökt meditera medvetet, men misslyckats. Istället lyckas jag med spontan meditation, då jag sitter och fixerar en punkt i rummet eller på bussen. Som barn kunde jag fastna i sådana tillstånd då också fingrarna rörde sig som de ville utan min kontroll. Minns att det var ett skönt tillstånd. Ibland kan jag uppleva det även nu, fast inte lika starkt.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36690
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Meditation?

Post by Geta »

Inte ska man väl titta på en punkt, när man mediterar?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36480
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Meditation?

Post by memphis »

Jo det finns en meditation där man samlar sinnet i en punkt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Meditation?

Post by yrväder »

Man kan meditera för ro i själ,sinne. Man kan nog må bra av att meditera även om man har psykos sjukdom så länge man håller kvar balansen.
Post Reply