Meditation?

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36470
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Meditation?

Post by memphis »

Zoidar wrote: 09 Sep 2021, 22:20
memphis wrote: 03 Sep 2021, 21:55 Själv hade jag problem med rotchakrat i min förra psykos. Det var mycket underligt allting. Konstigt att det drabbade just mig eftersom jag inte vet så mycket om chakran.
Vad hände med ditt rotchakta? Känsla av elektricitet?
Nej, inte av elektricitet. Jag kan inte ens beskriva det. En känsla av rörelse kanske.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22948
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Meditation?

Post by Zoidar »

memphis wrote: 10 Sep 2021, 13:09
Nej, inte av elektricitet. Jag kan inte ens beskriva det. En känsla av rörelse kanske.
Vill inte skrämma dig, men det kan vara kundalini du känt av. Det kan kännas som som något rör sig eller slingrar sig. Men du känner inte av det nu längre?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36470
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Meditation?

Post by memphis »

Zoidar wrote: 10 Sep 2021, 13:39
memphis wrote: 10 Sep 2021, 13:09
Nej, inte av elektricitet. Jag kan inte ens beskriva det. En känsla av rörelse kanske.
Vill inte skrämma dig, men det kan vara kundalini du känt av. Det kan kännas som som något rör sig eller slingrar sig. Men du känner inte av det nu längre?
Nej nu är det borta, tack och lov! :)
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36470
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Meditation?

Post by memphis »

Förstår inte riktigt vad kundalini är. Jag har säkert öppnat mina chakran utan att veta om det. Vad är kundalini? Varför är det farligt? Ja jag kan väl googla men tror att det kan vara svårt att få ett enkelt svar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22948
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Meditation?

Post by Zoidar »

memphis wrote: 10 Sep 2021, 17:06 Förstår inte riktigt vad kundalini är. Jag har säkert öppnat mina chakran utan att veta om det. Vad är kundalini? Varför är det farligt? Ja jag kan väl googla men tror att det kan vara svårt att få ett enkelt svar.
Jag vet inte vad det är. Nog ingen som helt vet. En del kristna tror att det är en ande, andra religioner att det är en skaparkraft som finns fördold och sovande i varje människa. Jag har försökt få svar på det, men kommit ut tomhänt.

Anledningen till att det kan vara farligt är att den kan göra kaos i kroppens energier, vilket kan leda till olika psykiska och fysiska symptom, t.ex. psykoser och vanföreställningar eller vansinne. Om den fullt bryter ut kan det bli mycket mentalt och fysiskt krävande, leda till utmattningssyndrom, psykisk ohälsa och fysisk ohälsa. Meningen inom t.ex. buddhism är att man ska styra kraften och kunna använda den till olika övernaturliga förmågor. För för de flesta tycks det mest bli ett elände.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Meditation?

Post by amandara »

Att lyssna inåt kan få fram förträngda tankar och känslor. Det är inte för alla bra att meditera, man kan bryta ner barriärer. När jag gick på yoga för 21 år sen hände det. Jag var härjad av psykisk sjukdom och mina psykologiska försvar mådde inte bra av att sänkas. Yogalärare sa att just det kunde hända och det hände. Fick massa ångest och känslor som vällde fram.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36470
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Meditation?

Post by memphis »

Zoidar wrote: 10 Sep 2021, 18:20
memphis wrote: 10 Sep 2021, 17:06 Förstår inte riktigt vad kundalini är. Jag har säkert öppnat mina chakran utan att veta om det. Vad är kundalini? Varför är det farligt? Ja jag kan väl googla men tror att det kan vara svårt att få ett enkelt svar.
Jag vet inte vad det är. Nog ingen som helt vet. En del kristna tror att det är en ande, andra religioner att det är en skaparkraft som finns fördold och sovande i varje människa. Jag har försökt få svar på det, men kommit ut tomhänt.

Anledningen till att det kan vara farligt är att den kan göra kaos i kroppens energier, vilket kan leda till olika psykiska och fysiska symptom, t.ex. psykoser och vanföreställningar eller vansinne. Om den fullt bryter ut kan det bli mycket mentalt och fysiskt krävande, leda till utmattningssyndrom, psykisk ohälsa och fysisk ohälsa. Meningen inom t.ex. buddhism är att man ska styra kraften och kunna använda den till olika övernaturliga förmågor. För för de flesta tycks det mest bli ett elände.
Mycket mystiskt låter det! Jag hade en gång i tiden chakrastenar som jag fick i present, och dessa "lekte" jag med på olika vis. Jag hoppas att jag inte gjort något farligt. Men som sagt, nu är den där känslan i rotchakrat borta.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Meditation?

Post by Cosmos »

Begriper ingenting. Vad är chakra? Och rotchakra? Jag tror inte man ska syssla med sådant här om man har haft psykoser. Det är ganska självklart. Nej, sådant flum är inget för mig.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22948
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Meditation?

Post by Zoidar »

Cosmos wrote: 10 Sep 2021, 19:45 Begriper ingenting. Vad är chakra? Och rotchakra? Jag tror inte man ska syssla med sådant här om man har haft psykoser. Det är ganska självklart. Nej, sådant flum är inget för mig.
Chakra sägs vara energiportar som kroppens energier strömmar igenom. Det finns vad jag vet inget vetenskapligt bevis att de existerar, men inom buddhism och hinduism tror man det. Man brukar säga det finns sju stora chakra. Rotchakrat ligger längst ner, sen går de uppåt hela vägen till kronchakrat som ligger ovanför huvudet.

Jo, man kan bli lite kokobello av syssla med sådant, vilket jag känner till av erfarenhet.

Image
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22948
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Meditation?

Post by Zoidar »

memphis wrote: 10 Sep 2021, 19:31 Mycket mystiskt låter det! Jag hade en gång i tiden chakrastenar som jag fick i present, och dessa "lekte" jag med på olika vis. Jag hoppas att jag inte gjort något farligt. Men som sagt, nu är den där känslan i rotchakrat borta.
Det är ju bra du inte känner av det längre. Jag har lite problem som jag nämnt några gånger, det känns som elektricitet i fötterna. Ibland är det mer, ibland känner jag inte av det. Störande iaf! Haft problemet sen 2010.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36683
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Meditation?

Post by Geta »

Det kan vara neuropati. Det kan man få vid diabetes eller alkoholmissbruk.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sju ... ra-nerver/
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Meditation?

Post by Klankedinken »

Zoidar wrote: 11 Sep 2021, 00:01
memphis wrote: 10 Sep 2021, 19:31 Mycket mystiskt låter det! Jag hade en gång i tiden chakrastenar som jag fick i present, och dessa "lekte" jag med på olika vis. Jag hoppas att jag inte gjort något farligt. Men som sagt, nu är den där känslan i rotchakrat borta.
Det är ju bra du inte känner av det längre. Jag har lite problem som jag nämnt några gånger, det känns som elektricitet i fötterna. Ibland är det mer, ibland känner jag inte av det. Störande iaf! Haft problemet sen 2010.
Jag kan se på folk vilket chakra dom har... Det är lite som auror.. Kunde det som liten men då stötte jag bort det men nu accepterar jag det som en del i hur jag känner folk!
Post Reply