Meditation?

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

amandara
Osmiummedlem
Posts: 13215
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Meditation?

Post by amandara »

Att man bara är. Här och nu i nuet. Fokuserar på ingentinget.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36766
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Meditation?

Post by memphis »

Det är inte så lätt att beskriva vad meditation är även om man har erfarenhet, eftersom det verkar vara olika saker för olika människor. Den meditation jag testat går ut på att stoppa tankeflödet fokusera sinnet i en punkt, och inte tänka på nånting. I början går det inte alls. Sen klarar man av det i några sekunder. Sen går det längre och längre stunder. Det är väldigt avkopplande om man lyckas.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Meditation?

Post by Klankedinken »

Jag kan tycka att tiden jag spenderar på soffan med mina egna reflektioner är meditation.. Men som sagt jag vet inte om det är meditation på riktigt.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36766
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Meditation?

Post by memphis »

Att reflektera kan vara att meditera, om man fokuserar sig på ett särskilt problem. Men oftare inte.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13215
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Meditation?

Post by amandara »

Meditera över tingen.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Meditation?

Post by Klankedinken »

Ja ingen kan ju svara på frågan.. Det finns nog fördelar med allt man gör som man gillar..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37038
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Meditation?

Post by Geta »

Jag har också gått en helgkurs i kristen djupmeditation på Hjo
Folkhögskola. Då mediterar man över något. Man går inte upp
i intet som vid zen-meditation. Det är det som psykiatrin varnar
för.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18652
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Meditation?

Post by Krokus »

När jag mediterar brukar jag stretcha först och sedan sätta mig bekvämt och "bara" lyssna på min andning. Efter en stund blir det en skön känsla i kroppen, men ibland har jag börjat gråta istället och haft svårt att komma tillbaka till "vanligt" tillstånd.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36766
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Meditation?

Post by memphis »

Det har hänt mig också att jag börjat gråta när jag mediterar. Det är nog ganska vanligt åtminstone inledningsvis.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23338
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Meditation?

Post by Zoidar »

Richard wrote: 20 Aug 2021, 12:59 Igår mediterade jag ett par timmar. Det känns rätt bra, att öppna sina chakran för kosmos! Eller vad det nu handlar om, jag kan inte mycket om meditation, men tar man två Imovane innan så blir det extra bra (fast det finns risk att somna)!

Så sätter man på meditations-musik, sån här avkopplande, o lägger sig bekvämt o andas långsamt. Har man tur kan man öppna "kundalini". Fick ett "rus" igår som varade i ca 30 sekunder, som jag får om jag reser mig snabbt, o igår började jag hoppa runt också...
Nisse har rätt! Det är inget att leka med. En del får psykoser av kundalini, blir totalt känslokalla eller begår självmord. Kundalini är en "kraft" som sägs sova hos alla människor men som kan väckas av t.ex. kundaliniyoga eller energiöverföring. Jag gick på sådan energiöverföring och dagen efter fick jag min första psykos och det blev början på min psykossjukdom. Jag hade en buddhistisk lärare som strängt varnade mig för kundalini. Han sa att han visste en kille i Skåne som satt inne på psyket med kronisk psykos pga kundalini där inga mediciner hjälpte. Så nej, inget att leka med.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Luusje
Niobmedlem
Posts: 287
Joined: 24 Jul 2021, 22:50

Re: Meditation?

Post by Luusje »

Jag har också hamnat, efter att vara gränspsykotisk länge, i en riktig psykos dagen efter jag gått på en yoga-meditationskurs. Totalt otydligt om det hade ett samband, men det är inte omöjligt. Håller mig långt från meditation nuförtiden.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Meditation?

Post by Klankedinken »

Verkar vara farligt trots allt.
Post Reply