Ordleken

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37627
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ordleken

Post by Geta »

väldigt ofta förstår jag inte betydelsen av orden som du skriver, Jocke....
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12894
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Ordleken

Post by Jocke »

"Verbalt språk är den vanligaste formen av kommunikation och består av talade ord. Det är den primära kommunikationsformen för de flesta människor runt om i världen. Verbalspråk kan användas för att kommunicera en mängd olika känslor och budskap."

Det är just den här formen av språk jag inte klarar att behärska. Så den skriftliga sidan är lite avancerad för vissa, som kanske missförstår. Därför behärskar jag inte känslomässigt något av dessa språkform.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 22357
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Ordleken

Post by MsTibbs »

Verbal förmåga var det delmoment jag klarade bäst på iq-testet.
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37627
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ordleken

Post by Geta »

I mitt läkarintyg till Försäkringskassan innan jag fick hel sjukersättning, står det att jag har god verbal förmåga. Något IQ-test har jag aldrig gjort men flera läkare inom psykiatrin har sagt att jag är intelligent. Känslomässigt däremot var jag inte så avancerad.
Last edited by Geta on 06 May 2024, 21:00, edited 1 time in total.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 22357
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Ordleken

Post by MsTibbs »

Jag gjorde iq-test i och med Asperger och adhd-utredningarna. Fick snittet 115 (minsta 98 arbetsminne, mesta var 127 verbal förmåga).

Vid mönstringen gjorde vi liknande iq-test men inte exakt. Då fick jag 8 (1-9).
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12894
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Ordleken

Post by Jocke »

Det verbala och ordets form är de språk jag delvis är utestängd från. Dövspråket har jag varit delvis insatt i, men det börjar vara 40 år sedan snart. Nä synd att ni inte förstår mig?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37627
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ordleken

Post by Geta »

Jocke,

Hade det varit bättre om du hade fått lära dig teckenspråk?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37445
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ordleken

Post by memphis »

Jag har aldrig gjort nåt IQ-test. Har heller ingen aning om vad som står i journalen. Men jag har aldrig känt mig korkad i relationerna till andra människor, så tror jag skulle klara mig ganska bra.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37627
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ordleken

Post by Geta »

Att bli behandlad som ett barn, har jag aldrig blivit i sjukvården. Jag tycker att den varit på en jämlik nivå.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12894
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Ordleken

Post by Jocke »

Geta wrote: 06 May 2024, 21:07 Jocke,

Hade det varit bättre om du hade fått lära dig teckenspråk?
Nu är det minst 45 år sedan detta beslut togs. Jag Har problem med den mänskliga topografiska miljön om man kan säga så? Jag hör inte vad människor egentligen säger helhetsmässigt. Svårt att finna mig till rätta i nya miljöer.

Jag är ändå osäker på om jag hade haft ett bättre liv med teckenspråk. Nä detta får duga, måste bara hitta de som förstår mig.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37445
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Ordleken

Post by memphis »

Teckenspråket är nog bra, men jag tror inte det kan bli lika bra och heltäckande och komplett som ett vanligt språk.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Jocke
Cesiummedlem
Posts: 12894
Joined: 10 May 2021, 16:35

Re: Ordleken

Post by Jocke »

Konsensus av det hela, är att dövspråket är komplett för döva numera
Post Reply