Jobbigt med sysselsättning

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35972
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Geta »

På min dagliga verksamhet förstod jag att de tjänade pengar om vi
sysslade med montering. De försökte få in mig på det. Jag ville skapa
fritt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Richard wrote: 03 Jun 2022, 20:13 Jag går till Spiran, som de är noga med att påpeka att det inte heter daglig verksamhet, utan vi får säga daglig sysselsättning. Daglig verksamhet får man via LSS om man t.ex har svårare autism, utvecklingsstörning och liknande. Jag skulle säkert kunna få det om jag ber om det p.g.a min autism, men eftersom den är ganska mild, så omfattas jag istället av SoL-beslutet där vi som har daglig sysselsättning har någon form av svårare psykiska problem, så som schizofreni, bipolär, borderline och liknande.

Vi har sysselsättning som att måla, göra keramik, snickra, spela spel, pyssel, gör utflykter o liknande, o gör alltså ingen form av jobb åt någon annan. De första åren var jag på monteringen (som sen lades ner), o det var urtråkigt, typ packa skruvsatser, testa bultar o liknande som de gör på vissa dagliga verksamheter. Nu är det mycket friare.
Men min sysselsättning var främst för förståndshandikappade. Det var jag och en kille till som inte hade intellektuell funktionsnedsättning, eller vad det heter på kansli-svenska. Det frestar på att umgås med dem en hel dag och var en av anledningarna att jag slutade där.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35500
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by memphis »

Det är också en av anledningarna till att jag inte går till Mötesplatsen. Där är det blandat klientel. Förståndshandikappade, psykiskt sjuka och missbrukare. Jag orkar inte med sånt.

När jag bodde utanför Vara fanns en mötesplats som hette Gnistan, dit gick bara psykiskt sjuka. Det var helt ok.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35972
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Geta »

Missbrukare tar över på mötesplatser.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Geta wrote: 04 Jun 2022, 18:20 Missbrukare tar över på mötesplatser.
Tror det finns missbrukare på Fontänhuset i stan.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Den nya chef jag fick var dum. Jag blev inspirerad av en person som ofta pratade snusk. När nån frågade var en av oss var sa jag: "han är hemma och drar i snoppen". Någon måste ha tjallat för chefen för samma dag eller någon/några dagar senare blev jag inkallade till honom. Han sa att jag sagt "han är hemma och drar i picken". Jag fick bannor och fick lova att inte prata snusk något mer.

En annan gång ställde jag mig framför TV:n nån meter bort från min arbetsstation, en stol vid ett bord. Hade stått där max två minuter när chefen kom in och sa åt mig att gå och sätta mig. Jag låtsades inte höra, då puttade han på mig.

En tredje grej hände. Innan vi började arbeta stod jag ute och fick kväljningar. Jag harklade mig och hostade, men upp kom bara saliv på asfalten. Chefen frågade om det var jag som spottat och jag fick en piasavakvast att borsta bort spottet med. Det gick ju inte. Vid frukostrasten var spottet upptorkat och borta.

Chefen var en riktig knölföding.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Jag pratade med en från min före detta sysselsättning igår. Han var inne på sin tredje semestervecka av fyra. Stackare. En semester bara svischar förbi, sedan är man tillbaka på sin smutsiga arbetsplats. Jag har numera semester varje dag och jag gillar det. Fasen att jag slängde bort nästan sju år på en sysselsättning.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35500
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by memphis »

Jag har aldrig testat sysselsättning. När jag skulle arbetsträna var det på ett vanligt företag. Egentligen har jag mått för dåligt för att behöva någon sysselsättning. Jag har haft fullt upp med mig själv och sköta mina hundar.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Som jag ångrar att jag började på sysselsättningen. Men jag hade problem med att få dagarna att gå, det var därför jag började på sysselsättningen. Det blev sju bortkastade år. Jag vill ha dem tillbaka, leva om livet. Ja, hela livet, egentligen.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Fantasio »

Är det bara jag, eller är det få med sysselsättning här? Det är på gränsen till slaveri tycker jag. Själv har jag ingen längtan tillbaka.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22308
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Jag hade 100% sjukersättning, men mådde inte bra av slå dank. Lite jobb mår jag bra av, men jag skulle nog nöjt mig med 25% jobb, jobbar väl 40% nu.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Leakim97
Rodiummedlem
Posts: 24649
Joined: 03 Jul 2022, 22:26

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Leakim97 »

När jag bodde hemma hos min pappa så hade jag sysselsättning typ kaffe fika aktiviteter. Nu när jag flyttat till gruppboende så träffar jag redan folk så går inte på någon sysselsättning. Är på viska men har en rutin jag följer hela tiden och det är att gå på gymmet det mår jag bra av
Post Reply