Jobbigt med sysselsättning

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

memphis wrote: 08 Sep 2021, 20:27 👍 Det skulle vara ytterst intressant att prova! Jag undrar, vilken typ av klienter har du? Är det rullstolsbundna eller mentalt handikappade? Är det mycket " äckliga" saker som kiss och bajs med dina klienter? Eller är det mer som att vara en kompis och ta ut dem på skoj grejer?
Det är mest vara en kompis. Idag spelade vi biljard och fikade. Aktiviteter vi brukar göra är gymma, simma, fika, bowling, pingis, bio, spela spel, promenera eller bara prata. Så det är lite olika, men tror de som har större fysiska behov oftast har personlig assistent. Tycker kontaktperson/ledsagning är lite lightvarianten på personlig assistent.

Det svåra är att få ihop timmarna. Kontaktperson är oftast 8h i månaden per brukare. Ledsagning är allt från 6h-30h (i sällsynta fall mer) i månaden. För att få ihop mina 20 timmar i veckan är jag kontaktperson till 3 brukare och ledsagare till 3.
Last edited by Zoidar on 08 Sep 2021, 20:42, edited 4 times in total.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Krokus »

När jag gick på folkhögskola var där några i min klass som hade personlig assistans. De assistenterna fick bland annat hjälpa klasskompisarna att äta och gå på toa.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 08 Sep 2021, 20:37 När jag gick på folkhögskola var där några i min klass som hade personlig assistans. De assistenterna fick bland annat hjälpa klasskompisarna att äta och gå på toa.
Tycker det är strongt att ha sådant jobb.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by memphis »

Då skulle jag också vilja vara ledsagare i såna fall! Verkar helt ok jobb! Personlig assistent går bort! Visst är det strongt att vara personlig assistent, men jag är inte så strong :)
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Krokus »

Zoidar,

Ja, det håller jag med om. Dessutom måste personkemin stämma mycket bra mellan assistenten och den som behöver assistans.

Arbetstiderna kan nog vara jobbiga som personlig assistent, i och med att vissa behöver assistans även nattetid.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Memphis är du intresserad börja med en brukare och sen bygg på med fler efter hand. Det tuffaste är att lära känna nya brukare, det tar lite tid. När man känner dem blir det lättare. Då vet man hur de fungerar.

Jag hade aldrig någon plan att jobba så här mycket med detta. Men eftersom det gått bra har det blivit mer efter hand.

Det fungerar bra som deltidsjobb. Tror inte jag klarat detta utan tillskottet från sjukersättningen.
Last edited by Zoidar on 08 Sep 2021, 20:48, edited 4 times in total.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Krokus »

Krokus wrote: 08 Sep 2021, 20:37 När jag gick på folkhögskola var där några i min klass som hade personlig assistans. De assistenterna fick bland annat hjälpa klasskompisarna att äta och gå på toa.
Kan tillägga att assistenterna hjälpte till med annat också! När vi skulle skriva texter och ibland även måla. Det var en kreativ kurs jag gick. Men som sagt måste de verkligen trivas ihop, annars funkar det säkert inte i längden.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 08 Sep 2021, 20:46 Kan tillägga att assistenterna hjälpte till med annat också! När vi skulle skriva texter och ibland även måla. Det var en kreativ kurs jag gick. Men som sagt måste de verkligen trivas ihop, annars funkar det säkert inte i längden.
Tror inte jag orkat träffa samma person varje dag. Det hade tagit musten ur mig. Det är bra att kunna "vila" mellan brukarna, tycker jag.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by memphis »

Zoidar wrote: 08 Sep 2021, 20:45 Memphis är du intresserad börja med en brukare och sen bygg på med fler efter hand. Det tuffaste är att lära känna nya brukare, det tar lite tid. När man känner dem blir det lättare. Då vet man hur de fungerar.

Jag hade aldrig någon plan att jobba så här mycket med detta. Men eftersom det gått bra har det blivit mer efter hand.

Det fungerar bra som deltidsjobb. Tror inte jag klarat detta utan tillskottet från sjukersättningen.
Tack för tipsen! :) nu känner jag mig riktigt peppad att undersöka detta. Enda problemet jag kan komma på är att jag inte har nån bil. Men det kanske kommunen kan låna ut om vi ska åka nånstans. Jag har ju körkort iaf :)
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

memphis wrote: 08 Sep 2021, 20:56 Tack för tipsen! :) nu känner jag mig riktigt peppad att undersöka detta. Enda problemet jag kan komma på är att jag inte har nån bil. Men det kanske kommunen kan låna ut om vi ska åka nånstans. Jag har ju körkort iaf :)
Jag får inte köra bil med brukarna, så vi åker kollektivt när det behövs. Fick på fingrana några gånger för detta från chefen, till jag beslutade att följa reglerna.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by memphis »

Zoidar wrote: 08 Sep 2021, 20:58
memphis wrote: 08 Sep 2021, 20:56 Tack för tipsen! :) nu känner jag mig riktigt peppad att undersöka detta. Enda problemet jag kan komma på är att jag inte har nån bil. Men det kanske kommunen kan låna ut om vi ska åka nånstans. Jag har ju körkort iaf :)
Jag får inte köra bil med brukarna, så vi åker kollektivt när det behövs. Fick på fingrana några gånger för detta från chefen, till jag beslutade att följa reglerna.
Ännu bättre! Här finns ingen lokaltrafik men det går att gå nästan överallt. Bussar går till staden ett par gånger i timmen. Känns som att det vore ett jobb jag kanske skulle klara. Särskilt halvtid och mycket eftermiddagar låter så bra.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22316
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Jobbigt med sysselsättning

Post by Zoidar »

memphis wrote: 08 Sep 2021, 21:02 Ännu bättre! Här finns ingen lokaltrafik men det går att gå nästan överallt. Bussar går till staden ett par gånger i timmen. Känns som att det vore ett jobb jag kanske skulle klara. Särskilt halvtid och mycket eftermiddagar låter så bra.
Som kontaktperson får man arvode och omkostnadsersättning. Dessa summor är fasta och beror alltså inte på hur mycket du jobbar. Det som blir kvar av omkostnadsersättningen efter aktiviteter går i egen ficka. Exakt hur mycket man får kan va olika beroende på brukare.

Ledsagning får man timlön och man får spara kvitton för utgifter upp till en viss summa som man sen får tillbaka pengarna för.

Har du full sjukersättning nu skulle jag nog börja med prova ta vilande sjukersättning på 25%. Går det bra kan man ju ta 50% vilande sen. Kan ju va tufft att börja med 50% direkt och dessutom tvivlar jag på de ger dig så pass många timmar direkt.
"Då sade Jesus än en gång: "Jag säger er sanningen: Jag är porten ..." (Johannes 10:7)
Post Reply