Ta det lugnt - vad är det?

Moderator: Moderator 1

User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18747
Joined: 10 May 2021, 16:18

Ta det lugnt - vad är det?

Post by Krokus »

Idag är en helt vanlig dag, jag har gått ut för hårt men kan inte vila på sängen. Jag låg i sängen i kanske två minuter innan ångest i form av flashbacks från en jobbig händelse kom och tog över. Jag låg där i sängen en stund till och hoppades att det skulle gå över, men icke.
Eftersom jag ska köra bil imorgon vill jag helst inte ta Stesolid.

Detta händer ofta. Jag kan verkligen inte varva ned och ta det lugnt och det har blivit mer påtagligt sedan i våras. Nu sitter jag i soffan bredvid sambon (som ser på någon serie) men pratar inte med honom. Jag är rädd att han ska tycka att jag är en börda.

Nu till hösten är tanken att jag ska prioritera min fysiska hälsa, och inte göra som i våras! (Då gjorde jag allt på en gång, och det blev för mycket och ledde till utbrändhet.)

Hur gör ni? Jag vill inte dricka alkohol för att kunna varva ner.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37263
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ta det lugnt - vad är det?

Post by Geta »

Jag tar det väldigt lugnt för det mesta. Jag gör sällan mer än en sak per dag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18747
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ta det lugnt - vad är det?

Post by Krokus »

En tidigare psykiater som jag gick hos sa liknande, att det räcker med max en sak per dag för hennes patienter.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ta det lugnt - vad är det?

Post by Fantasio »

Du verkar leva ett aktivt liv med hund, hästridning och gymmande. Det är inte illa.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18747
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ta det lugnt - vad är det?

Post by Krokus »

Ja jo, det stämmer. men jag hittar inte balansen mellan aktiviteter och vila. :?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37263
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ta det lugnt - vad är det?

Post by Geta »

Är du hyperaktiv som vid ADHD?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18747
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ta det lugnt - vad är det?

Post by Krokus »

Nä. Det har gjorts två utredningar på mig, men ADHD har de inte kommit fram till. Jag tror att detta problem är på grund av ångest.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6669
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Ta det lugnt - vad är det?

Post by Hercules723 »

Krokus wrote: 29 Aug 2021, 16:38 Idag är en helt vanlig dag, jag har gått ut för hårt men kan inte vila på sängen. Jag låg i sängen i kanske två minuter innan ångest i form av flashbacks från en jobbig händelse kom och tog över. Jag låg där i sängen en stund till och hoppades att det skulle gå över, men icke.
Eftersom jag ska köra bil imorgon vill jag helst inte ta Stesolid.

Detta händer ofta. Jag kan verkligen inte varva ned och ta det lugnt och det har blivit mer påtagligt sedan i våras. Nu sitter jag i soffan bredvid sambon (som ser på någon serie) men pratar inte med honom. Jag är rädd att han ska tycka att jag är en börda.

Nu till hösten är tanken att jag ska prioritera min fysiska hälsa, och inte göra som i våras! (Då gjorde jag allt på en gång, och det blev för mycket och ledde till utbrändhet.)

Hur gör ni? Jag vill inte dricka alkohol för att kunna varva ner.
Du kan ju tänka på att många människor inte är genomskridande onda utan bara har dåliga sidor. Sedan flyttade jag tankarna från mig själv till att tänka på att inte såra andra eller att stämpla en person som en dålig människa, alltså liksom försöka bevara hedern, precis som mellanöstern. Att inte behöva en bekräftelse för vad jag gått igenom. Så blev jag av med min PTSD och känslor av agg och nedstämdhet från trauman.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18747
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Ta det lugnt - vad är det?

Post by Krokus »

Hercules,

Ok, du tänker så! Att detta problem skulle vara pga PTSD? Jag har länge trott att rastlösheten var ångestrelaterad. Tack för en annan vinkel! :)

Det känns mer och mer som att traumabehandling vore bra. Synd bara att det är mycket ansträngande.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23525
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ta det lugnt - vad är det?

Post by Zoidar »

Har inte haft tid till mig själv idag och imorgon kommer besök från Blekinge. Stressad och ångest! Dock hanterbart.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23525
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Ta det lugnt - vad är det?

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 29 Aug 2021, 16:38 Hur gör ni? Jag vill inte dricka alkohol för att kunna varva ner.
Dricka alkohol för varva ner är lite som sparka sig själv i baken. Jag blir iaf dubbelt stressad när alkoholen går ur mig. Promenader är mitt enkla tips.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Ta det lugnt - vad är det?

Post by Klankedinken »

Jag har lagt ner mycket tid på att identifiera vem jag är och vad jag prioriterar. Vad behöver jag för att må bra etc.. Gör man saker enligt sitt eget "temperament" som vi har möjlighet till så blir vi villiga att gör jobbiga saker! Att du fortsätter att rida trots att det orsakar dig så mycket smärt tycker jag är ett tecken på det..

Jag har gjort big five och studerat själv aktualisering mycket.
Alla har inte möjlighet att vara sig själv, men man kan jobba med det man har, kanske tar man inte stegen som man behöver eller vill eftersom man inte vet hur man ska nå dit!? Mycket handlar om uppfattningen om vad som är rätt och fel, t.ex. med din pojkvän krokus.

Tycker det borde va fokus på att hitta den mening i livet som man behöver när livet är tufft! Annars är det ingen mening att fortsätta leva!

Jag är en idiot som gör fel saker, men det är jävla roligt! Tips för att göra förändringar är att göra små kliv och känna efter om det blev rätt eller fel.. Känner du efter så kommer kroppen berätta för dig om det är riktigt eller inte.. Tyvärr verkar många här va så sjuka att dom inte kan känna efter.. Då blir det svårt att komma någon stans och jag förstår att sjukdomen sätter stop för utveckling. Kan man inte driva sig själv så blir det svårt att göra något över huvud taget.

Self awareness är nog mitt största trick i lådan.. Att göra saker och sedan reflektera och känna efter och sen låta processen styra sig själv!
Post Reply