KBT

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: KBT

Post by Nobel »

Misstänker att en måste vara flexibel i sitt tänkande och agerande för att KBT ska hjälpa. En måste vara villigt inställd till förändring.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8074
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: KBT

Post by wasp »

KBT. Vad innebär det egentligen??? Har aldrig provat på det.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8164
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: KBT

Post by Richard »

Fantasio wrote: 20 May 2021, 23:33 Allt som minskar ångesten är jag intresserad av att prova. Kanske är KBT nånting för mig.
Förutom KBT-terapi så lärde KBT-terapeuten ut akupressur; https://sv.wikipedia.org/wiki/Akupressur Det står i artikeln att det är en pseudovetenskap. Men det jag fick lära mig var inte mot fysisk smärta, utan det sades lindra ångest. Dessutom var det man själv som skulle trycka eller massera på punkter i handen o i ansiktet. Var det effektivt? Nä, inte särskilt...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18435
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: KBT

Post by Krokus »

Även jag har fått prova akupressur, vid specifik fobi. Jag blev mest irriterad på att terapeuten knackade så länge på samma ställe. Det blev ömt i huden efter ett tag.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8074
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: KBT

Post by wasp »

Får citera en pratbubbla från serien Berglins. Nu när jag fått KBT gör det väl inget om jag går med rumpan bar!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36656
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: KBT

Post by Geta »

Det har funnits en bar i Göteborg som hetat så.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: KBT

Post by Fantasio »

DBT finns också. Det har erbjudits patienter i jag skulle tro över tio år här i staden.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36656
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: KBT

Post by Geta »

DBT ordineras väl främst för borderline patienter. Åsa Nilsonne har infört det
i Sverige.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: KBT

Post by Fantasio »

Där ser man. Vid infarten till gamla 27:an och psykosenheten fanns en skylt och jag har för mig att det stod DBT på den. Det är över tio år sedan. Jag har aldrig blivit erbjuden vare sig DBT eller KBT. Vården kanske har lämnat mig till mitt öde.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: KBT

Post by amandara »

Jsg träffade en KBT psykolog för mitt shoppingberoende. Träffade honom en gång sen tyckte han att jag var färdigblandad. Jag hade tänkt igenom situationen och hade en budget. Han sa jag har alla verktyg. Det funkar inte så med beroendesjukdomar. Han var verkligen ingen höjdare.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: KBT

Post by Fantasio »

Jag är inte avskräckt, jag skulle kunna tänka mig KBT. Ha någon att samtala med.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8074
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: KBT

Post by wasp »

Klart Bättre Tänkande. Nej! Vet att det betyder Kognitiv Beteendeterapi .
Post Reply