Kompis

Postningar från anhöriga och vänner samt postningar om anhöriga och vänner.

Moderator: Moderator 1

Hyperlotta
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 03 Aug 2021, 12:03

Kompis

Post by Hyperlotta »

Min kompis är bland annat utbränd, bipolär och tar mediciner fär att inte få psykos igen. Hon är sjukskriven.

Pojkvännen gjorde slut för nåt år sen. Efter det är hon rädd att träffa exet eller de f.d svärföräldrarna så hon kan inte gå på stan, inte.handla mat, köpa kläder, klippa sig etc. utan att ha någon med sig. Hon kan inte ringa viktiga samtal (till psyk, arbetsfötmedlingen, försäkringskassan etc.) utan att nån sitter bredvid, ibland orkar hon inte ringa ens då. Hon kan bara.öppna viktig mejl, läsa svar på 1177 eller öppna vanlig post om någon är med.

Hon gillar inte öppenpsyk där hon bor.

Hon har boendestöd några timmar i veckan, hemma. Resten av tiden får kompisar hjälpa till.

Hon träffar mig en dag i veckan. Hon ringer på morronen när hon vaknat och kommer i gång. Sedan cyklat hon till mig, kommer oftast runt 10. Hon lånar min dator, och jag sitter i samma rum som stöd. I början kunde jag sitta och hamdarbeta eller spela på mobilen eller så. Nu funksr inte det. Jag ska ha mobilen på stör ej och vara fullr fokuserad på henne. Minsra ljud eller ofokus från min sida stör henne. Vi tar "paus" för att äta varannan timme, om jag måste gå på toan eller ge katterna mat eller nåt. Vi slutat 16.00.

Hon har larm för allr.som ska göras, och en prioriteringslista. De finns i en gammal mobil bara för detta. Och med en annan gammal mobil kan hon spela in samtal. Ochr en ny mobil kan hon ringa, skicka meddelanden, surfa o det.man nu gör med en smartphone. Tre smartphones alltså.

Min kompia är så omständog, att under en sådan här "vikiga saker dag" blir det inte mycket gjort.

Hon vill byta vård. En gång när hon kom till mig, sa.hon att hon villr kolla om det var byta vård som var prio ett. Det tog två timmar, sen sa hon att byta vård var prio ett. Då fick vi googla, och jag frågade runt på forum att Uppsala har bäst vård
Nu måste hon få svart på vitt VARFÖR Uppsala har bäst vård.

Oftast består våra tisdagar i att ringa samtal toll öppenpsyk och myndigheter och fråga om saker, och att kolls mejl och sådant. Att lägga fokus på att byta vård blir.uppskjutet titt som tätt.

Inför ett låkarbesök kan hon sitta i över tre.timmar ovh redigera i ett dokument och.skriva en sammanfattning.

Min kompis ska börja arbetsträna men det finns ingen ork att skriva på blanketten och skicka in.

Hon behöver en ny dator, men det finns ingen energi till att köpa en. Även om en datorkunnig kompis säger "köp denna", så har jag en känsla av att hon måste kolla upp allt omd en datorn innan köp och till det finns ingen energi.

Sjukvården vet det allra mesta, och tycker det är toppem att kompisar hjälper till när boendestödet inte räcker till.

Även föräldrarna liter hon inte på helt och fullt. Hon måste veta att en kompis har.sin telefon nära och svarar direkt om hon blir osams med föräldrarna.

Det börjar bli jobbigt att fokusera helt på min kompis en hel dag i veckan. Inte göra annat, bara vara i samma rum med händerna i knät och.fokusera på henne.

Jo, vi gillar samma serier och samma.filmer, det är kul att äta ihop o.s.v. men det finns knappt tid. Jag har ett liv där jag är engagerad i två föreningar, jag har katter och är.gift.

Min man vill inte se.min kompis mer, han orkar inte. Och en hel dag går "till spillo" för.mig.

Jag och en annan kompis ska skrivas in att vi får ha kontakt med vården, så att vården kan nå oss och vi kan ringa im till vården.

Kan jag hjälpa min kompis på något vis eller måste jag bryta kontakten? Vad hade ni.gjort?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kompis

Post by Geta »

Det verkar helt sjukt, Jag skulle ha brutit kontakten. Jag har haft en
liknande kompis som skulle bli servad med allt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12258
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Kompis

Post by zoegas »

Det låter som förväntansångest. De inom psykiatrin jobbar så med listor och struktur på vardagen. Det har hon nog tagit till sig lite väl hårt i hopp om att bli frisk. Hon kan få stöd i god man som avlastar henne från en del saker. Även personligt ombud för vårdkontakterna. Det är ju inte ditt jobb. Men det är när det stormar man märker vems ens riktiga vänner är.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kompis

Post by Geta »

Hyperlotta,

Är du medberoende?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kompis

Post by Krokus »

Oj! Det låter inget vidare alls! Kompisen borde åtminstone ha boendestöd betydligt oftare än i dagsläget!

Tänk på hur det är på flygplan, när det håller på att krascha. Man sätter syrgasmasken på sig själv först, innan man hjälper andra. Glöm inte bort dig själv!
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Hyperlotta
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 03 Aug 2021, 12:03

Re: Kompis

Post by Hyperlotta »

Medberoende, ja det kan man lugnt säga. :roll:

Jag undrar om psykos kan komma smygande under lång tid eller om det finns andra tillstånd som är "psykos light".

Hon berättade att hon städat köket men var ännu inte klar. Hon sa att hon köpt en flaskborste, den blev ju snutsig både när den hängde i affären, låg på bandet när hon betalade och fraktades hem med andra varor. Hon kom då på att lägga den i varmt vatten i en balja i tre dar, och byta vatten en gång om dan. Och så en dag i blöt med diskmedel och vatten. Hon sa att hon inte kunnat damma för då blev ju.flaskborsten dammig. "Men aaah, varför kom jag inte på att jag kunde ha täckt över baljan ned nåt, då hade jag ju kunnat damma."

Jag sa att även vanliga diskborstar hänger ju utan plast omkring. Det hade hon inte tänkt på. Jag sa att när en diskborste ser amutsig ut, kan man köra den i diskmaskinen. Det hade hon inte heller tänkt på.

Jag frågade om hon var rädd för corona. Nej, så hade hon inte tänkt, menade jag att det var en risk föe coronasmitta undrade hon. Nej, det är ingen risk för det sa jag.

Såna grejor. Att ens tänka att en ny flaskborste är smutsig och måste rengöras innan användning.

När hon kommer till mig har hon alltid med sig typ ryggsäck, en handlakasse med alla papper och en stor kasse med hushållspapper, regnklåder vid regn, burksoppa, nötter, riskakor m.m. Hon måste äta något varannan timme för energin och humöret. Det ska inte kosta mig något att hon kommer. Hon säger att hon betalar mig timlön och jag har fått en siant för alla timmar jag lägger ner.

Det är inte rätt att hon ska behöva avlöna en kompis för att få hjälp.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Kompis

Post by Richard »

Jag tycker det låter som någon form av autism?
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kompis

Post by Geta »

Det verkar vara ett svårt fall.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18117
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Kompis

Post by Krokus »

Richard wrote: 02 Sep 2021, 11:42 Jag tycker det låter som någon form av autism?
Ja, jag håller med. Dessutom verkar kompisen ha mycket ångest.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Kompis

Post by Geta »

Min kompis som har betett sig liknande har autism och ADHD.
Hon höll på att göra över med mig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Hyperlotta
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 03 Aug 2021, 12:03

Re: Kompis

Post by Hyperlotta »

Det har gjorts en jätteutredning, rätt nyligen. Hon har varken ADHD eller autism. Nya läkaren säher drag av.

Själv har jag bägge diagnoserna. Och ja, jag kan tycka att det både är ADHD och autism.på kompisen. Men en utredning med tester, frågor, prata med föräldrar o.s.v. som säger att det inget är (gjord max ca. 4-5 år sen) borde väl stämma.
Hyperlotta
Blymedlem
Posts: 14
Joined: 03 Aug 2021, 12:03

Re: Kompis

Post by Hyperlotta »

Krokus wrote: 02 Sep 2021, 11:45
Richard wrote: 02 Sep 2021, 11:42 Jag tycker det låter som någon form av autism?
Ja, jag håller med. Dessutom verkar kompisen ha mycket ångest.
Ja, mycket ångest förekommer. Jag har klart för mig det mesta. Men att hjälpa.går nog inte, fast jag vill.
Post Reply