Punktråden

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Punktråden

Post by Fantasio »

Jag spelar en skiva med aggressiv framtoning, "Fuck the system" med The Exploited. Jag är på dåligt humör så denna passar bra.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Punktråden

Post by Fantasio »

Går man in på Wikipedia och läser om gruppen The Jam står det "rock, new wave och punkrock" som beskrivning av deras musik. Jag minns låten "The Eaton rifles" från Poporama med Kaj Kindvall. Jag har bara två skivor med bandet och ska köpa fler.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Punktråden

Post by Fantasio »

Jag lyssnar åter på "The great rock'n'roll swindle" med Sex Pistols och Ronnie Biggs. Bara älskar "Friggin' in the riggin'". Den lyssnade jag på om och om igen en natt när jag inte sov på fem dagar. Slutade med LPT. Sex Pistols bör finnas i varje samlares skivsamling.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Punktråden

Post by Fantasio »

Får jag bara välja en grupp att lyssna på så säger jag Dead Kennedys. Men tror inte jag har allt med dem. Tänker på "Holiday in Cambodia" och "Halloween". De hade jag på vinyl, men en annan har tagit steget över till det digitala.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Punktråden

Post by Fantasio »

Just nu lyssnar jag The Boys och deras "Punk rock menopause". "Mild" punk, inte så rivigt som jag helst vill ha det, men trots det en rätt bra skiva. De har även framträtt som The Yobs och släppt några skivor under det namnet.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Punktråden

Post by Fantasio »

Jag lyssnar på Skrewdriver. De var ett punkband från början, men alla medlemmar utom frontmannen Ian Stuart byttes ut och bandet blev nazistiskt. Hade Ian bara hållit sig till punken hade bandet kunnat bli riktigt stort, då han var en överdängare på att skriva låtar som var lätta att nynna med i. Lemmy från Motörhead beklagade Ians död 1993.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Punktråden

Post by Fantasio »

https://www.youtube.com/watch?v=Y_sBfFCjgU0
Punk möter hårdrock. Cockney Rejects kör Motörheads gamla slagdänga.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Punktråden

Post by Fantasio »

Jag sticker ut hakan och utnämner "Fuck the system" med The Exploited till världens bästa punkskiva. Plus i kanten för att den inte hackar i min spelare. Hårt och kompromisslös musik. Nästan lika delar punk som metal.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Punktråden

Post by Fantasio »

https://www.youtube.com/watch?v=RChnFlq7rdg
Lyssnar på The Toy Dolls, ett band jag följt i drygt 30 år. Glad musik.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Punktråden

Post by Fantasio »

Äntligen kan jag spela skivan med UK Subs, "Subversions II". Är några covers på den, bland annat "Immigrant song" av Led Zeppelin.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Punktråden

Post by Fantasio »

Nu spelar jag hård musik: Oi Polloi och deras "Unite and win". Oi, oi, 'avin' a laugh!
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Punktråden

Post by wasp »

Post Reply