Lider du av vanföreställningar?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Nobel »

Tror att alla medpatienter potentiellt är med på en konspiration. Inläggning fungerar således inte så bra för mig. För mig är inläggning inget trevligt, trots lagade mål mat och omhändertagande.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Fantasio »

Jag är helt frisk och klar i skallen, men det finns en sak jag inte kan släppa; Jag är ämnad att göra stora saker. Gud kan inte ha skänkt mig en så hög intelligens som jag har bara för att jag ska gå runt som en sengångare hela dagarna. Men inte ens det kan man ta upp med psykiatrin utan att bli stämplad som psykiskt sjuk. Vanföreställning eller inte? Inte, tror jag.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18521
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Krokus »

När jag gick hos psykolog sa hon att min intelligens och min exekutiva förmåga inte var på samma nivå. Den exekutiva förmågan var lägre.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36813
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Geta »

Det är vanligt att ha en grandios självbild. Verkligheten krockar med den.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18521
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Krokus »

Krokus wrote: 05 Jul 2021, 21:22 När jag gick hos psykolog sa hon att min intelligens och min exekutiva förmåga inte var på samma nivå. Den exekutiva förmågan var lägre.
Hittade denna länk:
https://neuro.se/symtom/kognition/

Finns det någon som har bra simultankapacitet? Hur vet man om någon är bra på att göra flera saker samtidigt? Hur mäts det? Jag fattar inte. :?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Fantasio »

Jag har väl en grandios självbild då. Kanske. Men jag tycker inte om mig själv och det krockar väl med den eventuella grandiosa självbilden.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36563
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by memphis »

Vad jag vet har jag inga vanföreställningar längre.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Klankedinken »

Krokus wrote: 06 Jul 2021, 10:13
Krokus wrote: 05 Jul 2021, 21:22 När jag gick hos psykolog sa hon att min intelligens och min exekutiva förmåga inte var på samma nivå. Den exekutiva förmågan var lägre.
Hittade denna länk:
https://neuro.se/symtom/kognition/

Finns det någon som har bra simultankapacitet? Hur vet man om någon är bra på att göra flera saker samtidigt? Hur mäts det? Jag fattar inte. :?
Jag har också försökt att läsa om exekutiva funktioner.. Tycker det är ett jävla gissel mest precis som alla andra koncept i psykologin..
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36813
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Geta »

Fantasio wrote: 08 Jul 2021, 23:17 Jag har väl en grandios självbild då. Kanske. Men jag tycker inte om mig själv och det krockar väl med den eventuella grandiosa självbilden.
Vid grandios självbild ingår att förakta sig själv också.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36563
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by memphis »

Hahaha! Fantasio är grandiosa :)
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Klankedinken »

Psykisk balans dikterar att man inte kan värdera något högt utan att nedvärdera något annat!

Lev och lär!
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Lider du av vanföreställningar?

Post by Cosmos »

Den grandiosa självbilden finns hos de med narcissistisk personlighetsstörning också. De är riktigt obehagliga typer. Letar upp människor med likaledes låg självkänsla och trycker till dem totalt. Narcissisten har ju väldigt låg självkänsla och behöver sina kickar. De kan också bli farliga.

Mattias Flink sköt sju kvinnor till döds efter att ha blivit avvisad på krogen. Han blev då narcissistiskt kränkt. Han fick livstid men har skött sig så bra i fängelset att han är ute numera.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply