Flugsvamp

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Flugsvamp

Post by memphis »

Så här i svamptider ser jag mycket svamp på mina promenader. Önskar att jag visste lite mer om vilka som går att äta. Eller röka. Jag har särskilt spanat in den röda flugsvampen. Den ser så lockande ut!

Jag har hört att det riktiga gamla namnet för flugsvamp är " flygsvamp". Nån som vet om man kan smaka lite på röd flugsvamp? Och om så hur det i så fall känns?
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12265
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Flugsvamp

Post by zoegas »

Fråga Nissegossen
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7971
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Flugsvamp

Post by Richard »

Jag tog en gång en tugga av en röd flugsvamp, men det var inte tillräckligt för att känna av. Men vad jag har förstått så lär det inte vidare vara särskilt behagligt.

Däremot är psilocybinsvampar, som toppslätskivling, rätt roliga. Men det är förbjudet att ens plocka dom. Jag hittade på golfbanan (där de brukar finnas), o käkade så det skulle bli roligare att spela, men det var inte heller tillräckligt. Men annars är de som t.ex LSD. Men de är små svampar, inte så stora som matsvampar.

Var väldigt försiktig så du inte plockar vit eller lömsk flugsvamp där en tugga kan leda till döden. Finns givetvis andra giftiga svampar också, men de två är de giftigaste som finns här. Men t.ex Ametistskivling åt man för, men nu vet man att den har en förmåga att dra till sig arsenik, så den ska man helst undvika också.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Flugsvamp

Post by memphis »

Ja psilocybinsvampar har jag hört talas om, men aldrig sett några i det vilda vad jag vet. När jag låg i väntrummet på psyket i Falköping en gång, såg jag en påse med små svampar som låg på golvet. Såg ut som bruna spermier.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply