Ny video! schizofreni i media del 1!

Här kan allt diskuteras.

Moderator: Moderator 1

User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10638
Joined: 12 May 2021, 18:49

Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by mrsearlgray »

hej allihopa! här kommer en ny video av mig där jag går in på hur schizofreni ser ut i media, detta är del 1!

https://youtu.be/qCJzN311B3Y

Jag har också laddat upp en annan video medans viska låg nere, det är bara en vanlig vlogg, jag länkar den här också om någon vill kolla på den. :D

https://youtu.be/HSAGRURo_bs

hoppas ni gillar den! :D
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by Geta »

Har tittat på filmerna. Det är inte lätt att bryta stigmat, när vi gör bort oss gång på gång. Men det är klart att det finns en vardag för schizofrena, där allt går i sin gilla gång.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10638
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by mrsearlgray »

ja tycker man hör alldeles för mycket hemska historier om schizofreni, som i sin tur leder till ytterligare stigma, tråkigt med tanke på att vi oftast inte är varken våldsamma eller farliga, inte för andra iallafall...
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by Geta »

Har ni sett de här filmerna?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13286
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by amandara »

Jag har sett filmerna. Bra som vanligt.

Jag vågar då inte säga att jag är schizofren- jag säger jag är bipolär. Men det spelar ingen roll ingen frågar någonsin. Men OM det kommer på tal säger jag bipolär. Jag är schizoaffektiv, och har haft alla schizofrenisymtom så jag kunde lika gärna säga schizofren. Med affektiva pluskomponenter.

Jag upplever att inte nån fattar vad schizofreni är och vilken allvarlig sjukdom det är. Jag utsätter mig inte för att bli måltavla för folks vanföreställningar, projektioner, om vad schizofreni är. Bipolära vet folk att de kan vara normala och att de bara är sjuka då och då. Precis som schizofrena men det fattar inte folk.

Ni som går ut med att ni är schizofrena - det är bra och modigt. För att bryta stigmatisering och se att vi är medelsvenssons men utan medel (monetära) och med en allvarlig sjukdom. Kunde vart vilken sjukdom som helst men med just vår sårbarhet blir det schizofreni.

Andra sjukdomar behöver inte få pålagan av så grova fördomar. Utöver sjukdomen i sig som kan vara sjukt förvirrande och svår för den som upplever den. På det att folk blir förbannade på en och rädda för en. Baserat på fördomar - stigma. Jag säger hellre psykossjukdom än schizofreni. Schizofreni som ord är bara förvirring.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37242
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by Geta »

Numera går jag aldrig ut med att jag har diagnosen schizofreni. Är bränd.
Schizofreni är en mardröm.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8256
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by Richard »

Mycket bra!

Du är väldigt duktig! Ska se om jag får tag i serien Criminal Minds, har bara sett några avsnitt av den.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Koi
Talliummedlem
Posts: 5456
Joined: 11 May 2021, 18:30

Re: Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by Koi »

Säger inte heller att jag har det. Har sagt jag ”nog är bipolär”.

Fast läkarna säger att jag inte har affektiva symptom. Det behöver inte alla veta. Många är mindre rädd för bipolär än schizofreni.

Hmmm… själv stigma. Jag är mindre rädd för ordet bipolär. Massa kändisar som har det. Är öppna med det. Mer accepterat.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13286
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by amandara »

Jag upplever att ordet schizofreni är obehagligt. För att den bild som förmedlas via media är så vriden, fel och konstig. Världsfrånvänd. Det kanske inte är så lätt att förklara den alternativa verklighet vi lever i. Men vem kan sätta sig in i den verklighet en cancersjuk lever i? Folk måste inte alltid förstå allt. Allmän psykisk ohälsa kan folk förstå och relatera till. Utbrändhet har många upplevt eller är vän eller närstående till någon som upplevt. Alla typ har någon gång mått mindre psykiskt bra.

Oftast förklaras schizofreni som personlighetskluven i media eller när personer säger att något är schizofrent. Den bilden kommer någonstans ifrån - media. Jag har då ingen annan källa att hänvisa till.

Man kan säga att vara i en psykos är som att leva i en mardröm i vakna livet. Mardrömmar kan alla relatera till. Det blir begripligt. Och för mig stämmer det - att leva i en psykos är som att leva i en ständig mardröm. Folk kan förstå skräcken.

Jag tycker att man ska ha ett ämne i skolan i psykisk ohälsa. Det är så vanligt och det skulle göra det lättare för folk att förstå. Kunskaper spräcker stigmatisering.

I religiösa kretsar kan psykos vara lika med besatt av onda andar, eller att ha gjort fel. Att man gjort sig förtjänt av den psykiska ohälsan genom att ha gjort fel eller varit fel. Ha för dålig tro så man straffas av gud med psykisk ohälsa. Jag skrev kan. Det förekommer men gäller inte alla troende.
User avatar
mrsearlgray
Guldmedlem
Posts: 10638
Joined: 12 May 2021, 18:49

Re: Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by mrsearlgray »

tack alla! :) detta är faktiskt en del av en serie :)

richard: ja! criminal minds är jättebra! har sett om serien många gånger :)
Ja visst gör det ont när knoppar brister
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17819
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by Fantasio »

Nu har jag sett videon och den var bra.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8284
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Ny video! schizofreni i media del 1!

Post by wasp »

Att bryta ett stigma är inte lätt. Du har rätt! I mycket Hollywoodblaj är gärningsmannen psykiskt störd! Gärna schizofren.
Post Reply