Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Fantasio »

Har man ett fast jobb får man inte bara en fast inkomst, som oftast går att leva gott på dessutom. Man blir en kugge i maskineriet, men det är väl som att svära i kyrkan för alla individualister. Man har sin uppgift i samhället och presterar ofta bra. Man jobbar sina 40 timmar i veckan och festar loss om helgerna. Man kan gå på "after work" med arbetskamraterna, man har julfester med arbetskamraterna. Man har funnit sin plats i livet. Jag saknar mina år som arbetstagare, jag höll för 20 år och sex dagar innan allt brakade åt skogen. Finns det fördelar med att inte jobba, förutom ständig sovmorgon? Jag tvivlar.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Geta »

Fantasio,

Ibland längtar du tillbaka till jobbet och ibland till 27:an. Du verkar
vara ambivalent.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Krokus »

Fantasio är inte ensam om att vara ambivalent här.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Fantasio »

Jo, ska jag vara inlagd så vill jag vara det på en avdelning som 27:an. Fast helst vill jag vara frisk och ha ett arbete. Man känner sig tillfreds med sig själv när fredagen är kommen.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36470
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by memphis »

Jag funderar på om jag skulle klara ett jobb på halvtid. Inget för krävande, men kanske jobba med städning. Jag kan redan det jobbet för jag har städat professionellt ganska mycket.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Fantasio »

Min nu döda vän arbetade som städare på ett företag. Han var plikttrogen och petnoga. Men tror det inte är något för mig.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36470
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by memphis »

Tror du skulle gilla det Fantasio. Man har sin lilla städskrubb och man går runt och städar lite här och lite där. Helt självständigt jobb! Fritt!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Richard »

Jag jobbade i ca 4 år. Trivdes, men mådde egentligen jättedåligt. Sista tiden mest deltid

Blev mer o mer stresskänslig o när jag arbetstränade så slutade det alltid med att jag kollapsade o självmordsförsök.

En fördel med jobb är att man träffar nya vänner. Om man inte blir utfryst såklart...
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Krokus »

På ett sommarjobb som jag hade i tonåren, var det några från Sydamerika som pratade spanska. De snackade skit om min frisyr när jag satt vid samma bord på lunchen. De anade nog inte att jag kunde grundläggande spanska. De skrattade åt mitt hår också. Kan tillägga att jag hade page med lugg, ingen konstig frisyr.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Richard »

Ja, visst förekom det en hel del skit också, men jag var inte drabbad.

En tjej blev kallad för "serbhora" utan anledning. En annan var så utfryst på sin linje, att t.ex när han kom o satte sig vid lunchbordet, så reste sig flera o gick o satte sig vid ett annat bord.

Prata illa om en frisyr är väl inte så illa, men då ska man göra det öppet o på svenska, så alla förstår.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18454
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Krokus »

Richard wrote: 10 Sep 2021, 21:13 En annan var så utfryst på sin linje, att t.ex när han kom o satte sig vid lunchbordet, så reste sig flera o gick o satte sig vid ett annat bord.
Men fy, sånt är så hemskt! :cry:
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Richard »

Krokus wrote: 10 Sep 2021, 21:16
Richard wrote: 10 Sep 2021, 21:13 En annan var så utfryst på sin linje, att t.ex när han kom o satte sig vid lunchbordet, så reste sig flera o gick o satte sig vid ett annat bord.
Men fy, sånt är så hemskt! :cry:
Ja visst!

De snackade en massa skit om honom också, helt utan anledning, eller för hur han såg ut, eller nått sånt...

Så måste man själv välja sida själv också, annars kan man själv bli mobbad! I skolan valde jag mobbarnas sida o det ångrar jag väldigt mycket idag. På fabriken höll jag mig "neutral", men hade i.a.f blivit vuxen o var mot mobbning, men t.ex var det dom som jag samåkte med, som trakasserade honom, så jag måste ju hålla mig väl med dom också...

Men jag gick ibland o satte mig o snackade med honom, om han satt ensam o jag satt givetvis kvar vid bordet när han kom, hälsade på honom o liknande. Skulle egentligen ha rapporterat mobbningen till produktionsledaren (chefen), men så vill man ju inte vara en golare heller... Idag skulle jag göra det anonymt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Post Reply