Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Fantasio »

Jag vet inte hur eller varför, men visst saknar jag att arbeta. Jag var i många år ensam om att kunna den så kallade tubfyllaren, en maskin som fyllde tabletter i brusrör. Det innebar mängder med övertid. Vi snackar tolv till fjorton dagars arbetstid och helgjobb. Antar att jag kände mig behövd och att det fick mig att må bra. Jag saknar ett sammanhang, jag är en skuggfigur på livets baksida.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36796
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by memphis »

Jag har aldrig känt mig behövd på det viset. Har bara haft yrken som nån annan kan göra i stället för mig.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Fantasio »

Fan vad jag saknar att ha ett arbete! När mamma och pappa är borta kanske man skulle ge sig ut på arbetsmarknaden igen. Men vem vill anställa en 53:årig gubbe?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37062
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Geta »

Du kan bli pillertrillare igen!
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Fantasio »

Men det finns nog inget företag i staden som slår sina egna tabletter. Där finns Top Formula, men tror att deras varor är olika pulver som de köper in och förpackar. Fette hette maskinerna vi använde, tablettpressarna. Det senaste var "Lights out production", maskinerna gick utan att en operatör var närvarande. Svindyra!
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Klankedinken »

Jag vill jobba! Kanske av samma anledning som Fantasio.. Jag känner att det inte är samma sak att vara företagsam på fritiden som på ett jobb, man behöver kunna säga att man jobbar, man hamnar i ett annat fack då för människor. Att vara sjukskriven"?" är inte så attraktivt, folk är trevliga men det är en brist!

Om jag vill vara en perfekt/bättre person så måste jag börja jobba, det är bara så. Det handlar om självbilden och jag saknar " på riktigt aktivitet".
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36796
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by memphis »

Fantasio wrote: 13 Sep 2021, 22:06 Fan vad jag saknar att ha ett arbete! När mamma och pappa är borta kanske man skulle ge sig ut på arbetsmarknaden igen. Men vem vill anställa en 53:årig gubbe?
Såna tankegångar har jag också. Jag är 48 år gammal och inte som i ungdomens dagar när man kunde lära sig saker snabbt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 14 Sep 2021, 12:17
Fantasio wrote: 13 Sep 2021, 22:06 Fan vad jag saknar att ha ett arbete! När mamma och pappa är borta kanske man skulle ge sig ut på arbetsmarknaden igen. Men vem vill anställa en 53:årig gubbe?
Såna tankegångar har jag också. Jag är 48 år gammal och inte som i ungdomens dagar när man kunde lära sig saker snabbt.
Du är bara slö! kom igång!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13217
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by amandara »

Jag har insett att jag aldrig kommer i jobb mer. Har som vant mig sakta. Har haft några Peer uppdrag de senaste åren men det kostar för mycket på krafterna så det har jag lagt av med. Har fullt upp med att fysa, ta hand om Loppsn och hänga med kidsen och övriga familjen. Och så har jag daglig verksamhet en eftermiddag i veckan, och så träffar jag min najs kp nån gång då och då och pratar träning - det är kul. Jag tycker att jag har rätt fullt upp, men då ingår ställtid hit och dit och vila.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36796
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by memphis »

Klankedinken wrote: 14 Sep 2021, 12:41
memphis wrote: 14 Sep 2021, 12:17
Fantasio wrote: 13 Sep 2021, 22:06 Fan vad jag saknar att ha ett arbete! När mamma och pappa är borta kanske man skulle ge sig ut på arbetsmarknaden igen. Men vem vill anställa en 53:årig gubbe?
Såna tankegångar har jag också. Jag är 48 år gammal och inte som i ungdomens dagar när man kunde lära sig saker snabbt.
Du är bara slö! kom igång!
Ja jag är bara lat. Det här att jag har schizoaffekriv sjukdom är bara bara bara.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37062
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Geta »

Har fått ett lugn sedan jag slapp jobba och bli diskriminerad i arbetslivet.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36796
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by memphis »

Jag med Geta är glad att jag slipper stressen med att jobba. Jag blev avskedad pga sjukdom.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Post Reply