Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37062
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Geta »

De vågade inte avskeda mig. Annars hade de säkert gärna gjort det
med min diagnos som jag avslöjade.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36796
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by memphis »

Hade jag haft fast anställning hade de nog inte vågat avskeda mig heller. Då har man ju vissa rättigheter. Men jag var bara där på prov än så länge. Och när jag blev sjukskriven sa de att jag inte skulle komma tillbaka mer.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Klankedinken »

memphis wrote: 14 Sep 2021, 14:53
Klankedinken wrote: 14 Sep 2021, 12:41
memphis wrote: 14 Sep 2021, 12:17

Såna tankegångar har jag också. Jag är 48 år gammal och inte som i ungdomens dagar när man kunde lära sig saker snabbt.
Du är bara slö! kom igång!
Ja jag är bara lat. Det här att jag har schizoaffekriv sjukdom är bara bara bara.
Menade att man måste "komma i form".. man får kämpa lite för att lära sig att jobba.. Är man inte van etc.. det är det jag menar med slö. Inte dum eller nått utan ovan.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Fantasio »

Sådant där arbete med lönebidrag eller vad det kallas är inget för mig. Det kommer snart ut bland arbetskamraterna, de med "vanlig" anställning, att man är ett psykfall. Tror jag i alla fall.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Klankedinken »

Grejen är att man blir i bättre form psykiskt av att ha daglig verksamhet.. Det borde inte handla om stolthet som det gör för vissa utan att man får ett bättre liv.. Ett större liv, och det gör att man klarar andra saker bättre också!

Det är dötrist att bara sitta hemma, jag mådde väldigt dåligt av det, men det var väldigt jobbigt att börja på DV också men nu flyter det tycker jag... Jag är lite små girig också som vill gå vidare..
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8224
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Richard »

Klankedinken wrote: 14 Sep 2021, 12:41
memphis wrote: 14 Sep 2021, 12:17
Fantasio wrote: 13 Sep 2021, 22:06 Fan vad jag saknar att ha ett arbete! När mamma och pappa är borta kanske man skulle ge sig ut på arbetsmarknaden igen. Men vem vill anställa en 53:årig gubbe?
Såna tankegångar har jag också. Jag är 48 år gammal och inte som i ungdomens dagar när man kunde lära sig saker snabbt.
Du är bara slö! kom igång!
Så där ska man aldrig säga till någon som är sjuk! Man blir ledsen när man hör det.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Klankedinken »

Richard wrote: 14 Sep 2021, 16:56
Klankedinken wrote: 14 Sep 2021, 12:41
memphis wrote: 14 Sep 2021, 12:17

Såna tankegångar har jag också. Jag är 48 år gammal och inte som i ungdomens dagar när man kunde lära sig saker snabbt.
Du är bara slö! kom igång!
Så där ska man aldrig säga till någon som är sjuk! Man blir ledsen när man hör det.
Bror på hur det tolkas och så.. Det är mening att det ska trigga en fråga.
Jag tolkar slö som "slö som en kniv" alltså en kniv som har förlorat sin egg och som behöver vessas, det är samma sak med människor och därav ordet slö!
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Klankedinken »

Image


:P
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Fantasio »

Klankedinken wrote: 14 Sep 2021, 16:49 Grejen är att man blir i bättre form psykiskt av att ha daglig verksamhet.. Det borde inte handla om stolthet som det gör för vissa utan att man får ett bättre liv.. Ett större liv, och det gör att man klarar andra saker bättre också!

Det är dötrist att bara sitta hemma, jag mådde väldigt dåligt av det, men det var väldigt jobbigt att börja på DV också men nu flyter det tycker jag... Jag är lite små girig också som vill gå vidare..
Hur många timmar i veckan arbetar du?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37062
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Geta »

Jag gjorde slut med min kompis- pingstvännen, när hon sa att jag inte
lägger två strån i kors.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Klankedinken »

Kan berätta att jag började med 3 dagar i veckan, måndag onsdag torsdag med cirka 2 timmar varje dag och nu är jag där kring 4 timmar.. Från klockan 8 till klockan 12 och vi äter lunch vid 11.. Platsen är social och inte arbetsinriktat. Det är en bra utveckling som har skett!

Vi sitter och snackar intressanta saker även om jag pratar över deras huvud ibland.. jag vill gärna hjälpa dom med saker också.
Sen har dom biljardbord samt pingisbord. jag gillar att bli svettig så jag spelar pingis!

Sist blev det 1-1 i matcher mellan mig och Magnus!

Vad menas med "två strån i kors"?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37062
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Anställning så mycket mer än bara ett jobb

Post by Geta »

Två strån i kors kommer nog från myrvärlden. Myrorna lägger strån i
kors i myrstacken.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply