Bostadstillägg

Om problem och framgångar i arbetslivet och utbildning samt ekonomiska problem.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Bostadstillägg

Post by Fantasio »

Jag noterar att många här och många som jag träffar på mötesplatsen har bostadstillägg. Varför får inte jag det? Tydligen går gränsen vid 14 000 efter skatt och inte kan jag väl få så mycket (eller mer) pengar? Jag har en slant sparad på banken, men de pengarna måste jag hela tiden nalla av. Ska jag gå till Försäkringskassan redan imorgon dag och ansöka? De borde ju ha koll, tycker jag. Hur mycket pengar får du till din hyra från FK?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36842
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Bostadstillägg

Post by memphis »

Jag får nästan hela hyran betald av bostadstillägget. Men ändå har jag bara ca 12800kr ut efter skatt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37091
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bostadstillägg

Post by Geta »

Fantasio,

Jag tycker att det är konstigt att du aldrig tar reda på vad du har i inkomst.
Du har jobbat i flera år. Det är mycket möjligt att du har för hög sjukersättning
för att få bostadstillägg. Din mamma borde veta.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bostadstillägg

Post by Fantasio »

Ja, jag får fråga mamma. *Ryser*.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23380
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Bostadstillägg

Post by Zoidar »

Får man fråga vad du har i hyra Fantasio? Tycker du borde få något såvida du inte har flera hundra tusen på banken. Du kan räkna på det här:

https://www.forsakringskassan.se/privat ... stillagg#/
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23380
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Bostadstillägg

Post by Zoidar »

Nästan hela hyran på 5200kr får jag. Lite lyx må jag säga.
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bostadstillägg

Post by Fantasio »

Det skulle göra stor skillnad för mig med bara en tusenlapp i bidrag. Bra, Zoidar! Min hyra ligger på något på 5000 kronor.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Bostadstillägg

Post by Klankedinken »

Ansök och se! Du behöver bara lägga upp årsbesked från banken och dina tillgångar på hemsidan.. Från det kalkylerar dom fram en summa som du får! Du kan som mest få 93% av hyran och efter minst 100 tusen på banken så kommer den summan att minska!

Lycka till!

Du behöver söka på bostadstillägg etc..
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bostadstillägg

Post by Fantasio »

Tackar. 100 000 på banken har jag ju.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 37091
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Bostadstillägg

Post by Geta »

Aha- det är det som är knuten! Varför tar du inte av din förmögenhet
om pengarna inte räcker, Fantasio?
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17795
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Bostadstillägg

Post by Fantasio »

Jag frågade min syster om jag kunde få bostadstillägg. Hon svarade att jag hade för hög ersättning. Det finns ju de som får flera tusen i bidrag och jag får inget. Det är tacken för att man slavat i 22 år. Nu är jag förbaskad!
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23380
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Bostadstillägg

Post by Zoidar »

Fantasio wrote: 17 Jan 2022, 20:02 Jag frågade min syster om jag kunde få bostadstillägg. Hon svarade att jag hade för hög ersättning. Det finns ju de som får flera tusen i bidrag och jag får inget. Det är tacken för att man slavat i 22 år. Nu är jag förbaskad!
Har du provat ansöka om det? Här kan du göra en beräkning om du kan få, tar 5 min, svar direkt.

https://www.forsakringskassan.se/privat ... stillagg#/
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply