Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23265
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Zoidar »

Klankedinken wrote: 10 Apr 2022, 10:33 Du är ett geni!
Tack :mrgreen:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by amandara »

Jag måste komma till rätta med min ätstörningsproblematik. Det är en problematik som sträcker sig tillbaka till 12 årsåldern och som jag håller mer eller mindre under kontroll, nu mindre. Grundproblemet finns där. Jag har lärt mig tackla det tidigare och ska lära mig igen. Det är svårt - det sitter i ryggmärgen. Men fysisk aktivitet och träning är grunden, för mig, det är arteget att vara fysiskt aktiv - det är människan skapad för. Det är grunden att få fysen på plats, och den är på plats för mig.

Nästa steg är att....äta tillräckligt mycket för att inte bli överhungrig och HETSÄTA. Det är en jääävla balans! Som jag så ofta inte lyckas med.

Jag har oxå bestämt mig för att inte ställa mig på vågen på ett tag - det kan vara sjukt stressande!

Det är en jäkla psykologi bakom vikt/viktminskning/viktökning. Och jag bemästrar den inte.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Klankedinken »

Jag kan tipsa om att jobba med det inre istället för det yttre.. Försök inte få till dina rutiner utan att du bildat en förståelse för varför du betér dig som du gör!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by amandara »

Klankedinken wrote: 11 Apr 2022, 13:19 Jag kan tipsa om att jobba med det inre istället för det yttre.. Försök inte få till dina rutiner utan att du bildat en förståelse för varför du betér dig som du gör!
Jo. Det sitter lätt i. Jag försöker äta bra, varje dag, och det går bra varje dag tills kvällen kommer. Jag har alltid en dipp i mående några timmar innan jag kan somna. Att somna är alltid ett problem för mig. Jag somnar lättare om jag är mätt och det VET jag. Det sitter I ryggmärgen att jag somnar lättare om jag är mätt - och jag är oftast väldigt chokladsugen då. Och tar jag ens en bit choklad kickar det psykologiska in - en bit eller så och jag känner att det ändå är kört och då kan jag lika gärna moffa.

Imorgon tar jag tag i det tänker jag då. Och varje dag är det samma visa. Och jag slutar upp med att MOFFA. Alltså jag moffar.

Det är ett ätstört beteende, jag vet det. Jag måste komma ur dessa negativa cirklar. Jag sköter mig hela dagen och fysar och så, och äter bra. Men till kvällen är det kört. Kvällen är min akilleshäl - som förstör allt.

Men jag spyr inte. Och jag är inte anorektisk - vilket är livsfarligt. Jag försöker tänka att mulliga är fint. Vara lite kroppspositiv.

Men där inne vill jag ändå ha en normal kroppsvikt. Både för utseendet skull och för hälsan, jag vill kunna springa.

Mitt mål är att kunna springa en halvmara. Men jag är ytterst vankelmodig inför om det kommer att gå. Med min nuvarande kroppstyngd blir jag bara skadad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Klankedinken »

amandara wrote: 11 Apr 2022, 18:30
Klankedinken wrote: 11 Apr 2022, 13:19 Jag kan tipsa om att jobba med det inre istället för det yttre.. Försök inte få till dina rutiner utan att du bildat en förståelse för varför du betér dig som du gör!
Jo. Det sitter lätt i. Jag försöker äta bra, varje dag, och det går bra varje dag tills kvällen kommer. Jag har alltid en dipp i mående några timmar innan jag kan somna. Att somna är alltid ett problem för mig. Jag somnar lättare om jag är mätt och det VET jag. Det sitter I ryggmärgen att jag somnar lättare om jag är mätt - och jag är oftast väldigt chokladsugen då. Och tar jag ens en bit choklad kickar det psykologiska in - en bit eller så och jag känner att det ändå är kört och då kan jag lika gärna moffa.

Imorgon tar jag tag i det tänker jag då. Och varje dag är det samma visa. Och jag slutar upp med att MOFFA. Alltså jag moffar.

Det är ett ätstört beteende, jag vet det. Jag måste komma ur dessa negativa cirklar. Jag sköter mig hela dagen och fysar och så, och äter bra. Men till kvällen är det kört. Kvällen är min akilleshäl - som förstör allt.

Men jag spyr inte. Och jag är inte anorektisk - vilket är livsfarligt. Jag försöker tänka att mulliga är fint. Vara lite kroppspositiv.

Men där inne vill jag ändå ha en normal kroppsvikt. Både för utseendet skull och för hälsan, jag vill kunna springa.

Mitt mål är att kunna springa en halvmara. Men jag är ytterst vankelmodig inför om det kommer att gå. Med min nuvarande kroppstyngd blir jag bara skadad.
Du har fortfarande ett väldigt fokus på det yttre! Lite milda beskrivningar som att du "mår sämre" men inte någon mening om vad du tänker och kanske lite djupare varför dessa tankar kommer upp.. Jag är lite åt de psykodynamiska hållet ibland men ju mer jag lärt mig själv så inser jag att det handlar om att sätta sig ner, och försöka vara medveten om kroppen signaler. Det är meditation, en slags medvetenhetsövning. Det du ska göra är att bli känsligare för dina egna signaler utan att reagera på dom, på så vis kan du hejda dig bättre när du vill svulla!
Annars är det ju så att kroppen behöver mat och att det kanske inte är ditt fel att du väger mycket utan att det beror på dom mediciner du äter..
Var inte för hård mot dig själv, det är inte ditt fel att du fått så mycket negativt!
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by amandara »

Ja, jag tror på det där med att bli mer medveten om sin kropps signaler. Och medicinhungern. Jag försöker bli mer kroppspositiv - hur fantastisk kroppen ändå är och vad den tar med en på massa roliga äventyr. But the roots go deap....
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by amandara »

Jag har druckit 3 öl idag och för övrigt skött mig utan att synda (hetsäta). Ändå en bra dag.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18597
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Krokus »

Amandara,

Det skulle kunna vara så att du äter för lite på dagen (bla lunch) och att du därför blir sugen på godsaker på kvällen.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36952
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Geta »

Att inte vara hungrig, när man ska sova tycker jag också är viktigt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23265
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Zoidar »

Geta wrote: 11 Apr 2022, 21:33 Att inte vara hungrig, när man ska sova tycker jag också är viktigt.
Man kan alltid gå upp på natten och äta. :mrgreen:
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13201
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by amandara »

Ja jag äter nog för lite på dagen, det är nog så. Men jag behöver som inte äta då, är varken så hungrig eller sugen. Men jag får kanske parera för det. Men det flyter på så himla bra på dagen.

Jo nattäta går bra😆
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 23265
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Utvärdering av olika viktminskningsmetoder

Post by Zoidar »

Har funderat upp och ner, fram och tillbaka. Min slutsats är att jag mår bättre när jag äter mer och tar mig mer frihet i ätandet. Vad är då lösningen? I.o.m. allt med kosten utgår så får fokus bli på bränna överskottskalorierna. Ett bra mål är bränna 1000 kcal i snitt per dag på promenader, cardio, träning. Då bör jag hålla vikten.

3h promenad ≈ 1000kcal
1,5h cardio/cykel/crosstrainer/löpning ≈ 1000kcal

Image

Image

Image

Image
Jesus talade till dem igen och sade: "Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus." - Johannes 8:12
Post Reply