Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Hur jag själv har lyckats må bättre. Publicera här, så kanske du får Nobelpriset!

Moderator: Moderator 1

User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22924
Joined: 10 May 2021, 16:12

Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by Zoidar »

Mitt tips till mig själv är ljusterapi. Vet bara inte var jag ska behandlas. Finns det i vården?

Ett tips är besöka badhus, det är väl upplyst, ljuset som reflekteras i vattnet, värmen i bastun hjälper oss igenom den mörkare tiden på året. Funderar på skaffa simkort.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36656
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by Geta »

Jag får ljus, när jag väntar på bussen utomhus en timma varje gång
som jag handlar mat.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by amandara »

Jag är alltid ute på dagtid och kan suga upp det ljus som finns då. Undrar om ljusterapi finns längre i vården....ett tag hörde man om det men nu var det länge sen tycker jag.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36451
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by memphis »

Jag får dagsljus på mina promenader. Är alltid ute minst en timme mitt på dagen. Men jag tycker att den mörka årstiden är jobbig, dels pga mörkret, dels pga snön som begränsar promenaderna. Jag äter d- vitamintillskott september- april.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by amandara »

Jag har inte problem av mörkret alltså att jag inte blir deprimerad eller så. Här I södern är det till att pigga upp det om det kommer lite snö. Annars går allt i gråskala december till mars. Men snö är ju meckigare.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13097
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by amandara »

När man snackar mörker i Västerbotten snackar man mörker. En timme ljust typ. Här söderut är det iallafall lite mer dagsljus. Men när jag bodde i Västerbotten hade jag inte problem med mörkret rent fysiskt, jag påverkas inte av det. Jag hade några bra år I Västerbotten mest för att jag hade så fullt upp med roliga saker. Det var roligt att bo i en liten by på landet obs tallhed.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36656
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by Geta »

Jag blir inte deppig av mörkret på vintern. Jag blir piggare, när det är lite kallt.
Det är mysigt, när frosten biter i kinderna.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36451
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by memphis »

Men här är vintern för låååååång!!! Vi snackar slutet av oktober till slutet av april. Det är alldeles för länge!
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18448
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by Krokus »

Än så länge har jag inte kommit på hur jag ska undvika höstdepression. Den brukar komma varje år i slutet av oktober för att lätta i slutet av december.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22924
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 14 Sep 2021, 21:01 Än så länge har jag inte kommit på hur jag ska undvika höstdepression. Den brukar komma varje år i slutet av oktober för att lätta i slutet av december.
Har du provat med badhus?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18448
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by Krokus »

Zoidar,

Nej, plånboken säger nej till simkort.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22924
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Vad gör ni för undvika höst/vinter-depp?

Post by Zoidar »

Krokus wrote: 15 Sep 2021, 07:00 Zoidar,

Nej, plånboken säger nej till simkort.
Äsch då!
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Post Reply