Matlagning

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag skulle kunna tänka mig att göra köttfärssås på 500 gram nötfärs. OBS! Det får inte vara blandfärs. Det blir till två måltider. Jag kan ju laga mat (det är bara att följa instruktionerna i kokboken), det är orken som tryter. Just nu är jag sugen på egengjord potatissallad och kyckling eller revbensspjäll till det.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Matlagning

Post by Klankedinken »

Jag gör köttfärsås ofta! Men jag förstår det där med orken.. En stor anledning till varför jag börjat är för att vi lagar mat på DV!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag blev peppad av att vara med i det så kallade träningsköket på psykosenheten. Bland annat att äta mycket grönt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Nu är det klart, jag har bestämt mig; Jag ska åter börja laga mat. Ska bara se till att köksgolvet är fritt från skräp, torka bort mögel ur slasken och få kranen uppsmörjd så börjar jag igen.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Bra beslut! :D
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Tack, Geta Jag gör ett försök, får se om det bär eller brister. Är sugen på mina egna hamburgare. Vad är bästa sättet att tina frysta kycklingfiléer på? Förvara i kylskåpet över natten eller köra dem i mikron med "upptiningsalternativet"?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Matlagning

Post by Krokus »

Fantasio wrote: 30 May 2022, 21:25 Förvara i kylskåpet över natten eller köra dem i mikron med "upptiningsalternativet"?
Förvara i kylskåp under natten.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Kanske kommer jag snart igång med matlagning igen. Jag tycker om kött och kommer att bland annat köpa fläskfilé och fläsknoisetter. Såser finns det många goda av på påsar, så det behöver jag inte bekymra mig om. Har funderingar på att köpa sommargrönsaker och de ska tydligen bara ned i kokande vatten, sedan tar man bort kastrullen från plattan och låter grönsakerna vara kvar i den i tre minuter. Lite som när jag gjorde cous-cous, den skulle också bara läggas i kokande vatten och sedan stå och dra några minuter.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Är det affirmationer som du sysslar med. I små steg försöker du komma
igång med matlagning.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Vad kan en falukorvsring kosta? Nu googlade jag o den ligger på strax under 50 kronor. Det blir till fyra måltider, behöver bara lite pasta och chilisås till och kanske någon grönsak. Här finns det pengar att spara.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Innan jag får kranen fixad måste jag rensa på köksgolvet. Slänger tyvärr sopor på det och tar det en gång i veckan med boendestödet.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35969
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Fantasio,

Du har hela tiden ursäkter för att inte göra någonting.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply