Matlagning

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Brukar du laga mat? Tar det emot ibland?
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Matlagning

Post by Krokus »

Fantasio wrote: 27 Oct 2021, 14:57 Brukar du laga mat? Tar det emot ibland?
Ja, jag (eller sambon) lagar mat varenda jävla dag. Det har blivit en rutin, en vana. Att äta Karins lasagne sker endast i nödfall. När vi misslyckas med maten (den blir äcklig) går vi till pizzerian (sambon går hellre till thairestaurangen).
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35994
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Förstår inte varför mitt ICA har slutat med Karins lasagne.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Matlagning

Post by memphis »

Karins lasagne är min favorit. Har en i frysen just nu.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Matlagning

Post by Krokus »

Ja, Karins är den frysrätt som jag gillar bäst. Resten är blaha blaha.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Nu har jag matfantasier igen. Borde be fastighetsskötaren att fixa stoppet i avloppet. Eftersom jag inte har rört kökskranen på länge har den nästan fastnat i ett läge. Man får ta i för att flytta den mellan diskhon och vasken och är rädd att den ska lossna och att vattnet ska spruta ut. Kan man smörja upp den? Eller snarare: kan fastighetsskötaren göra det? Det första jag ska laga är en potatisgratäng. Sedan ska jag tina kycklingfiléer i mikron och steka tre stycken, vilket blir till två måltider. Det var någon som sa till mig att man inte skulle tina i mikron.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Matlagning

Post by Klankedinken »

Fantasio wrote: 30 Oct 2021, 00:18 Nu har jag matfantasier igen. Borde be fastighetsskötaren att fixa stoppet i avloppet. Eftersom jag inte har rört kökskranen på länge har den nästan fastnat i ett läge. Man får ta i för att flytta den mellan diskhon och vasken och är rädd att den ska lossna och att vattnet ska spruta ut. Kan man smörja upp den? Eller snarare: kan fastighetsskötaren göra det? Det första jag ska laga är en potatisgratäng. Sedan ska jag tina kycklingfiléer i mikron och steka tre stycken, vilket blir till två måltider. Det var någon som sa till mig att man inte skulle tina i mikron.
Kyckling kan du ta fram och lägga på en talrik med plast över! Då smälter isen och kycklingen blir inte hård! Då kan den stå framme över natten och du har tinad kyckling när du kliver upp!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Ja, så kan man ju göra. Är lite rädd för att det ska bli fullt med vatten och farlig "köttsås" på tallriken om man gör så.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

I drömvärlden kommer jag att börja laga mat igen. Jag funderar på att köpa en potatispress. Var säljs de? Jag tänkte nämligen göra mitt eget potatismos. Vill inte investera i en elvisp och har gärna klimpigt potatismos.

"Skala potatisen. Stora potatisar ska man skära i mindre bitar. Koka i lättsaltat vatten 10–15 min. Häll av kokvattnet. Späd med varm mjölk och lägg i en smöret. Vispa moset riktigt luftigt med elvisp. Smaksätt med salt, peppar och lite riven muskot."

Muskot(nöt?) är en typisk ingrediens jag kommer att använda så sällan att den bara står och blir gammal.

Jag hade tänkt att pressa potatisen efter kokning och röra runt ordentligt med stor sked. Sedan har jag på mjölk och kryddor.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Vilka matfantasier jag har. Vill köpa mig en avlång köttbit fläskfilé och svänga ihop något gott. Potatisgratäng är min favoritmat. En ugnsfast form i glas räcker till tre måltider åt mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17637
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Det finns så många goda maträtter att tillaga. Jag brukar kolla på Leif Mannerström och han är rena rama proffset. Hans rätter är för avancerade för mig. Synd att jag inte kommer att laga någon julmat i år (heller), för jag har bjussat en kompis på mat en gång. Det känns bra att få en matgäst och få ett kvitto på att det man tillagat blev gott.
Miika
Hafniummedlem
Posts: 9093
Joined: 10 May 2021, 15:53

Re: Matlagning

Post by Miika »

Har stekfläsk hemma så får jag göra detta med Leif Mannerström https://www.tasteline.com/recept/leif-m ... med-flask/
Post Reply