Matlagning

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Matlagning

Post by Fantasio »

Egentligen är matlagning en hobby för mig. Det är bara det att jag har så svårt att ta mig för saker som gör att jag aldrig kommer till skott. Jag såg på Facebook att en kille fotat av sin söndagsmiddag och det såg så gott ut. Potatisgratäng var det. Det finns tre fördelar med att laga egen mat. För det första tror jag det blir nyttigare än färdig mat. För det andra slår man ihjäl lite tid. Och för det tredje så sparar man ju pengar.

Jag gör inga supersvåra maträtter, men vissa kan jag i huvudet. Orkar dock inte köpa en massa konstiga kryddor som t ex körvel som bara blir ståendes. Jag gillar att hållas i köket. Jag ska be fastighetsskötaren fixa stoppet i mitt avlopp och att han smörjer upp min kran. Den kräver kraft att flytta mellan vasken och diskhon och jag är rädd att den ska lossna så vattnet sprutar ut.

Är det realistiskt att tro att man kommer igång i köket igen? Lagar du mat? Hur ofta? Vad tillagar du?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35972
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

I min potatis och purjolökssoppa som jag gör ofta ingår körvel.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Okej, Geta. Lagar ni mat bara för att ni måste ha något i er eller trivs ni vid spiseln?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35500
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Matlagning

Post by memphis »

Jag lagar inte mycket mat, blir mest helfabrikat för mig. Men idag stekte jag fiskpinnar och gjorde potatismos och en kall sås till det.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35972
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Jag tycker om att laga efter vegetariska recept. På 1980-talet gick jag
vegetarisk kurs och fick en kokbok med många bra recept. Sedan lagar
jag gärna fisk också.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Att jag fantiserar om att börja laga mat är för att jag är hungrig. Men jag vill helst komma igång igen. Hur svårt kan det vara? Bara att gå ut försiktigt, steka några skivor falukorv, koka pasta och hälla på chilisås.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag har all tid i världen att laga mat, ändå blir det inte av. Men om jag ringer fastighetsskötaren och ber honom fixa stoppet i slasken och smörja upp kranen kanske, kanske det blir av. Jag tror att jag har ork för att fixa det. Nu gäller det bara att ta sig i kragen och komma till skott. Jag vill göra egna hamburgare, det är så gott.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35972
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Fantasio,

Jag tycker att det är för mycket prat och för lite verkstad. Så här har
du resonerat i åratal.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Matlagning

Post by Krokus »

Fantasio wrote: 22 Sep 2021, 17:26 Men om jag ringer fastighetsskötaren och ber honom fixa stoppet i slasken och smörja upp kranen kanske, kanske det blir av.
Bor du i hyresrätt bör du felanmäla så fort som möjligt.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 7969
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Matlagning

Post by Richard »

Jag kokar bara ägg, resten är redan färdigt, knäckebröd, kaviar, frukt o glass. Ska försöka med lite grönsaker också, morötter är gott.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17628
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Det blir nog inget med matlagning. Orken och motivationen tryter tyvärr. Men jag har fortfarande en dröm om att åter ställa mig vid spisen.
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18114
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Matlagning

Post by Krokus »

När motivationen inte finns får man göra det ändå. Tror du att Arnold Schwarzenegger alltid var motiverad till att träna på gymmet, när han höll på med bodybuilding?
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
Post Reply