Matlagning

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Det blev ingen mat lagad idag, jag orkade aldrig iväg till affären. Men kanske imorgon då. Sömnen förstör för mig, men jag har mig själv att skylla då jag sitter uppe sent. Det ska bli gott med hemlagat någon gång ibland.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Boendestödet ringde återbud och jag la mig och sov till runt lunchtid. Jag gick direkt till mötesplatsen och på vägen hem in på ICA. Köpte en kyld rätt där. Den affären är för stor för mig och jag har bara lärt mig hitta till läsken, chipsen och de kylda lådorna. Egentligen ska jag handla innan jag går till mötesplatsen, det blir då i min affär Hemköp. Jag fann ingen ork att steka korv och koka pasta. Men imorgon då?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag har lagt om mitt liv. Har slutat röka (det jobbigaste att sluta med) och slutat dricka öl, folköl likaväl som starköl. Det var en baggis att sluta med. Saken är den att jag hade tänkt börja laga mat och jag börjar försiktigt. Köper sån där långkorv man får om man googlar på "Dennis hot dog" och till det ska jag ha pasta. Pastan har stått framme och öppnad i flera år, jag hoppas att jag ej blir sjuk av den.

Dessutom köper jag chilisås (jag är försiktig med ketchup då jag lätt tycker att det smakar surt) och häller över pastan. Under tiden jag väntar på att pastavattnet ska koka upp och pastan kokas i åtta minuter smälter jag steksmör i en stekpanna och steker korven på två av fyra "sidor". Jag lägger korvarna på en tallrik och delar färska champinjoner i två bitar och steker dem i samma panna jag stekt korven i. På med mer steksmör bara.

Vidare tror jag att jag vill ha rostad lök till maten. Den får jag fråga mig fram till i mataffären, det är inte ofta jag köper den och vet inte var den står. Men jag har ett hum om var den kan vara. Får leta först och fråga sedan.

Korven jag kommer att köpa räcker till två måltider. 27, 95 kronor går paketet på har jag sett på nätet. Jag får väl räkna med att den kostar trettio kronor och alltså femton per måltid. Vad champinjonerna kostar har jag ingen aning om, men det kan väl inte vara så dyrt. En bastant måltid för dryga 20 spänn skulle jag tro. Åh, vilka matplaner jag har. Jag går ut försiktigt och ökar takten och snart står jag där och rullar mina egna köttbullar. Matlagning är ju skoj.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36840
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

En plastbytta med färska champinjoner kostar 15-20 kr tror jag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Jag har tänkt att steka fem av tio korvar imorgon och äta återstoden som korv med bröd. Då måste jag alltså köpa korvbröd och de finns i tiopack som minst. Då står jag där med ett halvt paket. Vad göra? Kanske äta dem som de är när jag sitter framför datorn.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Geta wrote: 09 Nov 2022, 21:08 En plastbytta med färska champinjoner kostar 15-20 kr tror jag.
Ja, sådana har jag sett. Annars köper jag oftast lösa som jag väljer själv. 20 spänn, då bör det väl räcka till mer än en måltid?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36840
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

No problems! Du kan äta korvbröden som de är utan korv.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Ja, det hade jag tänkt att göra. Ha istället för chips.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Nej, det blev ingen mat lagad idag. Men köpte i alla fall steksmör och chilisås. Det fanns ett märke i plastflaska, men jag ville ha Heinz, så jag tog den och den kom i glasflaska. Imorgon ska jag laga mat är det tänkt.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36584
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Matlagning

Post by memphis »

Den enda ketchup som jag äter är Heinz. Blir lätt äcklad av ketchup.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Matlagning

Post by Fantasio »

Ja, jag är också försiktig med ketchup. En gång på sysselsättningen var det en kille som hade bearnaisesås på maten och greppade sedan ketchupflaskan och sprutade ut över såsen. Uäck!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36840
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Matlagning

Post by Geta »

Ketchup är nyttigt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply