Psykiatrin

Skriv här vad du tycker.

Moderator: Moderator 1

amandara
Cesiummedlem
Posts: 12909
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Psykiatrin

Post by amandara »

Krokus wrote: 14 Jan 2022, 13:22
amandara wrote: 14 Jan 2022, 11:36 De första 15 åren av min sjukdom var jag TVUNGEN att träffa en kp varannan vecka.
I början (kanske 1-1,5 år) var jag också tvingad att gå till en kurator varje vecka. Personkemin stämde inte, samt att varje vecka var på tok för ofta. Ingen LPT i mitt fall heller.
Samma här, taskig personkemi med både kp och läkare. Men man visste ju inte vad man kunde förvänta sig. Och jag visste inte att man kunde byta kp, men då hade man ändå inte en aning om något - om det kunde bli bättre.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12909
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Psykiatrin

Post by amandara »

Jag antar att de ville väl. Att de ville skydda. Men tvång liksom. Man borde få välja. Och få veta att man hade chansen att byta psykiatrikontakter. Nu vet jag ju hur bra det KAN vara, med bra och flexibla kp och läkare. Jag jobbar lite in med min nuvarande kp att inte träffas så ofta, utan bara höras vid behov -, för om jag måste BYTA kp av någon anledning....så att de inte bara gör som de brukade göra. Att det finns med att jag inte behöver träffa dem så ofta om jag får en ny kp.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35945
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Psykiatrin

Post by Geta »

Jag har aldrig blivit tvingad att träffa någon i psykiatrin. Det har varit helt
frivilligt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12909
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Psykiatrin

Post by amandara »

Ja det är ju bra.
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12909
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Psykiatrin

Post by amandara »

Jag är nästan helt opsykiatrisk nu. Jag klarar mig bra utan psykiatrin - bortsett från mediciner såklart. Jag hoppas bli som Geta med bara 1 läkarbesök per år och inget kp. Det är som det är, jag har lärt mig att hantera sjukdomen. Jag har som jag tror de bästa mediciner jag kan ha, efter 22 år med psykiatriska mediciner. Jag har inga insatser av psykiatrin mer än läk en gång om året. Det känns bra.

Det har tagit 22 år för mig att hamna här. Jag mår inte alltid 100 såklart, men jag tycker ändå att jag hanterar det bra - och psykiatrisk expertis är bara ett telefonsamtal bort. Jag är inte rädd för att kontakta dem utan de finns där, när jag behöver dem. Men känns ändå bra att kunna vara självständig. Jag har ett bra socialt nätverk, jag har Loppan och jag gör bra saker för att mitt mående ska vara så balanserat som möjligt.

Ibland sover jag dåligt - om det är för mycket på någon front som tex förkylning. Jag kan ha ångest oxå. Men jag tar dagen som den kommer och parerar så gott det går. Jag har tagit bort alla stressorer som DV och PEER uppdrag.

När jag har mycket luft i schemat mår jag bättre. Jag har en balanserad tillvaro nu. Men det var ett stort steg att lämna DV, men det var tid för det nu. Jag känner ingen dragning till att teckna och måla, jag har gjort det jag behövde - och har sålt ett 30 tal tavlor. Jag har bevisat det jag behövde bevisa för mig själv med tex PEER uppdrag och jag har som sagt tröttnat på konstnärlig verksamhet.

Jag har det ganska bra. Jag har oxå kidsen, syskonbarnen, som är mycket tillfredsställande att hänga med och följa. Jag tror att det kommer bli mer aktiviteter med barnen allteftersom de växer och utvecklas. De jag har närmast är 1/2, 5, 7, 9 och 11 år, i runda slängar. Det är kul för mig med kidsen eftersom jag inte fick några egna barn. Turligt nog är syrran 16 år yngre än mig och hennes barnalstrande sammanföll med att jag mådde bättre - och har kunnat vara en del av deras liv. Det är livskvalité.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Psykiatrin

Post by Klankedinken »

User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12238
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Psykiatrin

Post by zoegas »

Jag har fått till det så att jag bara behöver träffa en kp en gång i månaden nu. Snart noll. hoppaspoppas
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Psykiatrin

Post by Klankedinken »

Jag ska ta bort psykiatrin, tycker dom mest vill va med och bestämma!
amandara
Cesiummedlem
Posts: 12909
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Psykiatrin

Post by amandara »

Jag jobbar oxå på minskad kontakt med psykiatrin. För att jag inte behöver dem. Jag mår på det stora hela bra. Jag har testat mina nuvarande kontakter, och de är 99%bra. Men det kan komma andra tider, med andra - knäppare- kontakter. Så jag vill vänja psykiatrin vid minimala kontakter med mig. För frihet!
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Psykiatrin

Post by Klankedinken »

Tycker psykiatrin där jag bor borde skämmas och att jag borde få kompensering på något vis..

1. Trappa ut mediciner och upptäcker inte att jag mår sämre.. Dom "upptäcker ingen psykos"!
2. Under tiden detta sker ta cheferna på psykiatrin chansen att ta bort "K2" som är min trygghet och som gör livet värt att leva!
3. Under tiden detta sker ska jag börja träna på att vara aktiv inom daglig verksamhet för att inte börja jobba på en gång efter lång ledighet. Jag blir likställd med utvecklingsstörda under den perioden..
4. När jag inte har någon medicin kvar så måste jag sluta på min dv för jag orkar ingenting, och jag lägger in mig via akutpsykiatrin. Där träffar jag läkaren som bedömde att jag inte hade psykos under första utredningen.. Han menar fortfarande att jag inte har psykos och att det inte är psykiatrins jobb att roa mig. Jag går därifrån med 5 mg zyprexa om dagen samt 2x500 mg ergenyl efter egen begäran..
5. Isolerad utan släkt, vänner, k2 och psykiatri blir jag hemma och skriver massa spydigheter på viska vilket inte heller uppskattas. Jag har också lyckats förstöra tryggheten på affären där jag ska handla.
6. Covid slår till.
7. Jag vänder mig till min läkare på PSFN och hon sätter in 20 mg zyprexa för jag verkar va psykotisk och tappat allt förstånd..

Det här var 2 år sedan.. Idag fick jag prata om det med en psykolog och han förstod nog att det fanns en anledning till min bittra uppgivenhet..
Allt det här är "krångel i systemet".. Samhället ordnade detta genom att följa regler som tog ifrån mig allt jag hade..

En positiv nyhet kom för cirka 1 år sen.. Försäkringen jag haft lönade sig igen :)
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35945
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Psykiatrin

Post by Geta »

Jag fick ingen kontaktperson, när jag bad om det. Svaret var att jag får skaffa
vänner själv, så kulturell som jag var på den tiden. Nu är jag hemma mest hela
tiden.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Psykiatrin

Post by Klankedinken »

Du kanske känner igen dig i punkt 5?
Post Reply