Självförakt och självhat

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Självförakt och självhat

Post by memphis »

Självhat och destruktivitet.

Från mind.se:

"Att leva med självhat är som att leva med en inte mobbare. Hen kritiserar och dömer jämt och ständigt och får en att känna sig värdelös, misslyckad, dålig, ful, äcklig, fet, elak, eller konstig.
(...) Detta kan leda till ångest och känslan av att ha svårt att stå ut med sin kropp eller personlighet.

Självhat uppstår av en negativ spiral av dålig självkänsla som kan bero på olika saker. Kanske en händelse i barndomen eller tidigare i livet som får personen att tro att hen är mindre värd än andra. Att det skulle vara något fel på en och att man inte är älskvärd. Självhat kan även vara symptom på depression eller emotionellt instabil personlighetsstörning.

När känslan av självhat och ångest blir för stark finns risken att ta till destruktiva beteenden för att hantera eller bedöva de obehagliga känslorna. Att skada sig själv är ofta ett sätt att lindra ångesten (...)
Ätstörningar och missbruk av alkohol och narkotika är andra sätt att attackera kroppen. Man kan även få självmordstankar."


Sen råder mind.se den som lider av detta att söka hjälp t ex hos psykiatrin eller på vårdcentral.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självförakt och självhat

Post by memphis »

Ska själv ringa om detta nån dag när jag orkar. Mitt självförakt låter mig aldrig vila. Ska ringa psykosmottagningen eftersom det är dit jag hör.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Självförakt och självhat

Post by amandara »

Jag följer en del kroppspositivister på Instagram, tex Stina Wollter. Följer oxå någon som skriver om psykisk och fysisk misshandel.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självförakt och självhat

Post by memphis »

För mig handlar inte självföraktet om min kropp. Trots att jag gnäller om min vikt så kan jag acceptera min övervikt och t o m tycka att den är fin på sitt sätt. Nej, för mig handlar självföraktet om min personlighet, vem jag är som person. Och det är rent ut sagt skitjobbigt.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36869
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Självförakt och självhat

Post by Geta »

Min psykoterapeut sa att jag föraktade mig själv. Tror att det är något
jag ärvt. Min pappa ansåg att vi var sämre än andra.

Jag har nyligen läst ett par av Stina Wollters böcker. Hennes morföräldrar
var nazister under kriget.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självförakt och självhat

Post by memphis »

Jag tror att min dåliga självkänsla också började som barn. Det började med att jag blev ofta kritiserad när jag var liten. Sen har det bara rullat på och blivit värre och värre. Nu har det nått en punkt där jag direkt ogillar mig själv och har svårt att stå ut med det.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självförakt och självhat

Post by memphis »

Jag förstår om detta är ett för tungt ämne. Men det kan komma någon annan in som också lider av självhat. Då är det bra att den här tråden finns.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Självförakt och självhat

Post by Fantasio »

Självhat har jag inte, men jag har dålig självkänsla. Vad jobbigt för dig, memphis.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självförakt och självhat

Post by memphis »

Dålig självkänsla är självföraktets lillebror. Jag hoppas att du slipper uppleva det Fantasio.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13135
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Självförakt och självhat

Post by amandara »

Hur jag känner med självförakt/självhat beror på hur jag mår och hur jag löser problem. Kan jag inte lösa problem som uppstår hatar jag mig själv. Fast självhat är nog för starkt för min del. Men dålig självkänsla lider vi nog lite av till mans. Se bara hur Mia Törnbloms bok självkänsla har slagit. Är det någon som inte känner till den?
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36629
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Självförakt och självhat

Post by memphis »

När Dalai Lama fick höra talas om självhat första gången förstod han inte vad det var. Det var något helt främmande för honom. Nu har han läst på och förstått. Ska nog ta fram den boken igen.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Självförakt och självhat

Post by Klankedinken »

Jag har inget självhat men jag kollade precis på ett samtal mellan en psykiatriker och en tjej som har body dysmorphia. Det var spännande, hon berättade att hon "hatade sig själv" och jag tror det till slut berodde på att hon inte försvarat sig när hon var yngre. Hon hade lärt sig att hata sig själv eftersom hon dels var sårbar för det men också att hon blivit behandlad på ett negativt sätt..

Vill ni ha länken? Det är på engelska!
Post Reply