Missbrukargenen

Självmordsförsök passar här också.

Moderator: Moderator 1

User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36292
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Missbrukargenen

Post by memphis »

memphis wrote: 09 Sep 2021, 11:54
Nobel wrote: 09 Sep 2021, 09:34 Att börja med droger är ett val. Tycker inte en ska bortförklara sina val. Visst finns det genetisk predisposition, men det går att säga nej till droger. Att testa är ett val.
Men lockelsen till droger har man inte skapat själv. Det är nog hjärnkemi. Lätt att inte testa nåt man ändå inte är sugen på menar jag.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36292
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Missbrukargenen

Post by memphis »

Jag har blivit av med flera missbruk. Först alkoholen. Jag söp mig redlös varje helg när jag var ung. Men så hittade jag cannabis. Det var mindre destruktivt för mig att röka cannabis än att supa! Men nu har jag slutat med det med. Så jag vet att det går att sluta. Jag är inte absolutist. Jag dricker alkohol, men måttligt. Men haschet kan jag nog inte hålla på låg nivå. Därför avstår jag.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8043
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Missbrukargenen

Post by wasp »

Måste sakna missbrukargenen. Har aldrig missbrukat vare sig alkohol, eller droger!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36587
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Missbrukargenen

Post by Geta »

Saknar också missbrukargenen. I min familj var man måttlig med alkohol.
Narkotika fanns inte på kartan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Missbrukargenen

Post by Klankedinken »

finns missbrukar gener i min familj men jag verkar ha fått en svag en...
User avatar
zoegas
Cesiummedlem
Posts: 12540
Joined: 21 Jul 2021, 15:07

Re: Missbrukargenen

Post by zoegas »

Ångest avgör mest tror jag. Vissa ger sig på T-röd för att de bor på gatan. Drummer var ju upp i 3l vin åtgången.
Fantasio spara piller för att få en rejäl klubba. Tobak, koffein, folköl, joint och Venflaxin. Det är min frukost det där.
Nisse var väl på väg att och bli lptad för han inte fick sina må bra piller. Några här lever helt i förnekelse att det är kallorier. Inte neuroleptikan som är problemet. Gissa om vi har datorberoende? Procrastinera gör vi med allihop med, Min spis har varit trasig i två månader och min badrumslampa i 1. Rickard har aldrig någonsin rört skiten. Men ingen kyl funkar sen halvår. Geta städar inte. Eftersom hennes syrra boxas i en annan viktklass. Hur nisse hade det i sin lägenhet innan vet vi inte, men det är nog bättre nu. Allla har vi tristess och ångest.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Missbrukargenen

Post by Klankedinken »

Ibland är det så enkelt!
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Missbrukargenen

Post by Cosmos »

Jag har definitivt missbrukargenen. Min farmors bröder söp ihjäl sig och min farfar var svår på alkohol. Farsan var ytterst försiktig med alkohol och hade förbud mot det hemma. Det var bara utomlands han tillät sig en apertif, vermouth. Mamma drack vin hemma hos bror min och blev rolig på ett glas.

Mycket av mina alkoholvanor beror på att det var förbjudet hemma. Och precis som memphis skriver; med alkohol kände jag att jag hittat hem. Det var en vansinnigt skön känsla av tillhörighet och gemenskap i en tillvaro som präglades av ensamhet.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Missbrukargenen

Post by Fantasio »

Jag måste sluta med starköl, jag har fått ett återfall i min alkoholism. Jag har druckit starköl varje dag en period nu. Ska försöka att göra ett uppehåll, jag ska bara dricka upp de jag har hemma först. Jag kan sluta, jag har gjort det förut.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36587
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Missbrukargenen

Post by Geta »

Alfons Åberg...
Image
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13068
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Missbrukargenen

Post by amandara »

Jag blev typ full på 2 öl. Det är något bra med det. Jag tog inte en 3e öl. Jag har inte tolerans för alkohol. Jag har vant mig av. Det känns gott i hjärtat.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Missbrukargenen

Post by Fantasio »

Jag är inne på kvällens andra öl. Jag känner redan av dem, är skönt avslappnad. Jag dricker för att gå ned i varv. Kanske funkar Stesolid lika bra, men då måste jag dra i mig kanske 50 milligram.
Post Reply