Katastroftankar

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Katastroftankar

Post by Fantasio »

Tydligen har jag katastroftankar, om jag ska tro på en överläkare jag har stort förtroende för.

"När det känns så starkt i kroppen kan du tro att du är sjuk, till exempel att du har fått ett fel på hjärtat." Så står det på Google.

Jag är döende i diabetes, får bland annat stickningar i vänster underben och fot när jag ligger på sängen. Är det konstigt att man då får så kallade katastroftankar?

Ursäkta om jag placerat denna tråd fel.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Katastroftankar

Post by memphis »

Har mycket katastroftankar jag med. Det är jobbigt att ha. Nu när jag ska vara hundvakt/ husvakt blir det sju resor värre.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
wasp
Ruteniummedlem
Posts: 7851
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Katastroftankar

Post by wasp »

Hade katastroftankar under 1980-talet, men absolut inte numera.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Katastroftankar

Post by Nobel »

Har också en del katastroftankar men har fått verktyg av min dåvarande psykolog till att handskas med dessa.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Krokus
☢️ Prometiummedlem ☢️
Posts: 18139
Joined: 10 May 2021, 16:18

Re: Katastroftankar

Post by Krokus »

Japp, jag har katastroftankar till och från. Senast imorse på hundpromenaden. Det är lite oroligt i mitt område just nu, och det är jobbigt även om det inte påverkar just mig.
Choklad ställer inga dumma frågor. Choklad förstår.
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Katastroftankar

Post by memphis »

Nobel wrote: 24 Sep 2021, 07:35 Har också en del katastroftankar men har fått verktyg av min dåvarande psykolog till att handskas med dessa.
Vad är det för verktyg om man får fråga? Skulle behöva såna verktyg jag med.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Katastroftankar

Post by Nobel »

Att bli medveten om sina orostankar och att jobba på att exponeras sig för dem och acceptera att de finns. Träna sig själv på att tänka i banorna att det blir bra ändå även om det inte går som en föreställt sig det. En kan även försöka att måla upp ännu värre katastrofscenario för att få perspektiv.

Hade till exempel katastroftankar när jag skulle ta hand om familjens katt i två veckor. Men det visade sig gå hur bra som helst och efter några dagar började katastroftankarna att släppa. Tror det är förändringen vi har katastroftankar för, men när det går över till vardag så släpper delvis katastroftankarna
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Katastroftankar

Post by Cosmos »

Nobel:

Har märkt att du undviker ordet "man" och istället använder "en". EN lär sig att använda, EN gör det för... Varför skriver du så? Vad jag vet är det här "en" skapat av feminister. Är du manlig feminist eller är du kvinna?
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36026
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Katastroftankar

Post by Geta »

Har också märkt det.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Katastroftankar

Post by Klankedinken »

Vet inte vad ni pratar om!
User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Re: Katastroftankar

Post by Nobel »

Ibland kan man ju använda ordet "man". Tycker att "en" är mer könsneutralt än man och passar bättre i vissa sammanhang. Kvinna får skriva som kvinna känner för. Tycker om att leka med ord ibland.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Hercules723
Rubidiummedlem
Posts: 6268
Joined: 12 May 2021, 04:26

Re: Katastroftankar

Post by Hercules723 »

Jag hade ofta katastroftankar då jag stod på Abilify, halvt som halvt så levde hjärnan sitt egna liv då och med positiva symtom. Nu är det mest negativa symtom jag har med ett annat läkemedel.
Post Reply