Katastroftankar

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Katastroftankar

Post by Cosmos »

Oj, där dök du då in i hela nervsystemets processer. Det är inte så enkelt, olika skolbildningar i forskarvärlden har skilda förklaringar till psykos och schizofreni. Gemensamt har de kommit fram till resultat som visar att det är i synapserna som förändring sker. När information ska överföras från en nervända till den andra i en synaps sker detta genom transmittosubstanser, signalämnen. Det finns ganska många sådana signalsubstanser där de viktigaste för psykisk hälsa brukar vara serotonin, noradrenalin, dopamin och glutamat. De styr hur sammansättningen av dessa ämnen leder informationsinhämtningen mellan nervcellerna som alltså sker i synapserna. Något händer uppenbarligen i överföringen som börjar röra sig som med raketfart, alltså snabbt. Något som kallas för kyunerinsyra flockas och blandar ihop de olika substanserna. Hjärnan blir överaktiv och vi börjar uppleva omgivningen och livet i kraftigt förändrad form. Men kyunerinsyreteorin är omstridd.

Medicinerna vi stoppar i oss sänker nivåerna av transmittosubstanser och hjärnan saktar ner. De typiska symptomen mildras
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Katastroftankar

Post by Klankedinken »

Det ända du pratar om är den skillnad som uppstår i hjärnans sammansättning av neurotransmittorer! Inget nytt och är inte så lätt att koppla till hur hjärnans olika områden arbetar och förändras av sjukdomen!
User avatar
wasp
Platinamedlem
Posts: 8074
Joined: 11 May 2021, 13:53

Re: Katastroftankar

Post by wasp »

Fick katastroftankar igår när snön vräkte ned som mest och snökaos blev det ju också.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Katastroftankar

Post by Fantasio »

Jag tror mig vara på väg att bli blind och vågar inte gå till en optiker även fast jag skulle behöva göra det. Jag sades visst att jag hade katastroftankar vid senaste inläggning också.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36660
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Katastroftankar

Post by Geta »

Du ser att skriva här på Viska i alla fall.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Katastroftankar

Post by Fantasio »

Ja, men bara med glasögon på, läsglasögon. Annars blir allt en enda gröt.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36660
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Katastroftankar

Post by Geta »

Jag har också glasögon på mig.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Katastroftankar

Post by Klankedinken »

Jag har inte glasögon på mig!
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Katastroftankar

Post by Mosbrickan »

Min skalle krossas snart, mellan två stockar eller att jag lägger örat mot ett berg så kör en bil in i andra örat. Det är den katastroftanken som maler mest.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8170
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Katastroftankar

Post by Richard »

Mosbrickan wrote: 09 Mar 2022, 21:48 Min skalle krossas snart, mellan två stockar eller att jag lägger örat mot ett berg så kör en bil in i andra örat. Det är den katastroftanken som maler mest.
Jag blev klämd mellan en vägg o luckan på en släpvagn en gång, när en annan höll på att backa med släpet. Som tur var inte allvarligt, men jag satt fast.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Katastroftankar

Post by Mosbrickan »

Richard wrote: 10 Mar 2022, 06:26
Mosbrickan wrote: 09 Mar 2022, 21:48 Min skalle krossas snart, mellan två stockar eller att jag lägger örat mot ett berg så kör en bil in i andra örat. Det är den katastroftanken som maler mest.
Jag blev klämd mellan en vägg o luckan på en släpvagn en gång, när en annan höll på att backa med släpet. Som tur var inte allvarligt, men jag satt fast.
Ja fy rackarns. När man minst anar det...
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Katastroftankar

Post by Cosmos »

Klankedinken wrote: 21 Feb 2022, 18:09 Det ända du pratar om är den skillnad som uppstår i hjärnans sammansättning av neurotransmittorer! Inget nytt och är inte så lätt att koppla till hur hjärnans olika områden arbetar och förändras av sjukdomen!
Ursäkta så mycket men du skriver enda som ända. De är verkligen olika varandra. Ända är det vi har därbak.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Post Reply