Börjar undra om jag är bipolär

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22850
Joined: 10 May 2021, 16:12

Börjar undra om jag är bipolär

Post by Zoidar »

"– Bipolaritet kan ta sig olika uttryck. Men typiskt är att man har perioder av depression varvat med maniska eller hypomaniska perioder. Däremellan kan man vara helt symtomfri. Vissa har större tyngdpunkt på depressionen, andra på uppvarvningen. Man kan vara i varje fas i veckor eller månader. Och symtomfri däremellan. Men man kan också skifta, ibland från dag till dag eller flera gånger per dag. Det tar ofta flera år att ställa diagnos, eftersom symtomen kan skifta så mellan olika personer."

https://www.mabra.com/psykologi/misstan ... en/6658743

Det påminner om mig. Har massor av energi och gör massor av saker, sen plötsligt nedstämd och utmattad, sen vänder det igen. Ofta växlande över dagen eller från en minut till en annan. Ibland känner jag mig helt frisk och sen som kokopaddington. Hur vet jag om jag är bipolär? Verkar jag vara bipolär?
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36587
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Börjar undra om jag är bipolär

Post by Geta »

Bipolära ska ha helt friska perioder ibland. Därför kan de oftast fungera
helt normalt. Tyvärr har de också perioder, då de är tokiga och maniska.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22850
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Börjar undra om jag är bipolär

Post by Zoidar »

Geta wrote: 24 Sep 2021, 01:18 Bipolära ska ha helt friska perioder ibland. Därför kan de oftast fungera
helt normalt. Tyvärr har de också perioder, då de är tokiga och maniska.
Kan man vara både bipolär och ha schizofreni?

Edit:

Hittade detta:

"Schizoaffektivt syndrom är en diagnos som förenklat kan beskrivas som att personen har drag av både bipolär sjukdom och schizofreni. Det innebär att det förekommer svängningar i stämningsläget (nedstämdhet eller sjuklig upprymdhet) och psykoser, till exempel perioder med vanföreställningar och hallucinationer. Precis som vid bipolär sjukdom kommer symtomen vanligen i perioder, med friska perioder där emellan."
https://doktor.se/fakta-rad/schizofreni/

Detta är nog första gången som jag håller med om att min diagnos schizoaffektiv nog stämmer. Skickligt av min dåvarande psykiater att fånga upp det
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Börjar undra om jag är bipolär

Post by Mosbrickan »

Instämmer i kören. Min psykolog sade också att bipolär och Schizoaffektiv är ganska snarlika. Han tippade i mitt fall på 70% risk för bipolär och 30% risk för Schizoaffektiv (som jag tror inte sätts längre?). Jag tror bipolär, men Psykiatrin får komma till skott under våren.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Börjar undra om jag är bipolär

Post by Fantasio »

Geta wrote: 24 Sep 2021, 01:18 Bipolära ska ha helt friska perioder ibland. Därför kan de oftast fungera
helt normalt. Tyvärr har de också perioder, då de är tokiga och maniska.
Jag anser mig själv ha friska (nåja) perioder. Har man inte det vid schizofreni? Fast normal är jag inte och har nog aldrig varit.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Börjar undra om jag är bipolär

Post by Cosmos »

Jag har schizoaffektiv diagnos men har inga helt "friska" perioder. Har inte varit "frisk" på 42 år. Men däremellan har jag naturligtvis mått helt OK, dock inte så bra som innan psykosen. Som sagt så trodde jag in i det längsta att jag skulle bli frisk igen.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Mosbrickan
Litiummedlem
Posts: 355
Joined: 30 Dec 2021, 22:24

Re: Börjar undra om jag är bipolär

Post by Mosbrickan »

Cosmos, beskriv gärna hur du upplever en "frisk" period. Jag har fullt upp med att försöka förstå vad det är som händer i mitt egna huvud ibland, men kommer ingen vart.

Vintern 2018 till våren 2021 var för mig också ganska ok. Det rullade på, inga sjukskrivningar, gillade livet och allt gick bra. April 2021 vände det ännu en gång och då var det psykskuten som gällde. Blev inte inlagd men fick dagliga kontakter med ett team som hade jour. Sedan dess känns det väldigt instabilt och svajigt.
Post Reply