Vad är overklighetskänslor?

Berätta om intressanta eller ovanliga hallucinationer och vanföreställningar du haft.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Vad är overklighetskänslor?

Post by Fantasio »

Jag får titt som tätt vad jag tror är overklighetskänslor. Jag upplever omvärlden, men den är konstig på ett svårförklarligt sätt. Jag brukar ruska på huvudet och röra på mig, efter ett tag släpper det. När jag går ut från ett varuhus blir det samma sak. Omvärlden fortsätter som vanligt, men jag är liksom inte med, jag ser och upplever allt genom något slags filter. Det är svårt att beskriva. Vad är dina tankar och erfarenheter om overklighetskänslor?
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35998
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Geta »

Förr hade jag overklighetskänslor, när jag var i farten. Numera har jag inte
sådana känslor. Jag står stadigt på jorden.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35512
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by memphis »

Jag fick overklighetskänslor när jag åkte Hurtigrutten. Kändes som att golvet rörde sig också. Men jag tror att det kallas sjöben. Det är ju lite speciellt när man åker båt och inte har fast mark under fötterna.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35998
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Geta »

Ja, när jag hade åkt finlandsfärja rörde sig golvet på en toalett en vecka efteråt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Cosmos »

Overklighetskänslor kan kännas som att man har ett flor framför ögonen. Eller att man sitter inne i en glaskupa. Syliva Plath skrev en bok, Glaskupan, om sina upplevelser. Sedan tog hon livet av sig. Fanomet ligger nära depersonalisering som brukar finnas hos personer med borderline.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35998
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Geta »

Personer med borderline har ofta en tomhetskänsla.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Fantasio »

Ja, Cosmos. Som att man sitter i en glaskupa. Jag finner det mycket obehagligt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Fantasio »

Fy sjutton säger jag bara. Sådana overklighetskänslor jag hade när jag gick hem förut. Det satt i tills alldeles nyss.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4671
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Cosmos »

Geta wrote: 27 Sep 2021, 11:34 Personer med borderline har ofta en tomhetskänsla.
Ja, det är det mest utmärkande draget som skiljer borderline från andra personlighetsstörningar.
Egentligen är allt bara på låtsas.
User avatar
1Dave
Germaniummedlem
Posts: 3233
Joined: 17 May 2021, 00:01

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by 1Dave »

Fick en sådan känsla igår när jag borstade tänderna. Var lite som jag inte visste vem jag är, eller hur man ska beskriva det.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17646
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Fantasio »

Jag har börjat ta omvägen runt ett varuhus, då jag alltid upplever overklighetskänslor när jag går ut genom skjutdörrarna. Detta stresasar mig något oerhört.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 35998
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Vad är overklighetskänslor?

Post by Geta »

Personer med autism brukar inte trivas i miljön i stora varuhus.
Mitt ICA är ganska stort men där känner jag igen allt.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Post Reply