Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Moderator: Moderator 1

Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by Klankedinken »

Negativa symptom?
Viljelöshet?
Inte intresserad av omvärlden
Sluten
Svårt att få vardagen att fungera?

Lite sånt..
Med tanke på att jag lever i en skyddad tillvaro..
Skulle inte fungera i ett vanligt liv eftersom man ska göra så mycket..
Det känns inte värt det att ha ett större liv än det jag har, med det inte sagt att jag inte utvecklas.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by Geta »

Mina negativa symtom visar sig mest genom att jag inte vill umgås IRL
med många människor. Här på nätet går det bättre.
Sedan är jag ingen fena på att städa. Har dock undanplockat men har
dammråttor på golven. Diskar gör jag varje dag.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Inwatto
Lutetiummedlem
Posts: 1754
Joined: 08 Jul 2021, 18:14
Location: Skåne

Re: Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by Inwatto »

Jag saknar viljan att göra saker. Är helt ointresserad av skvaller. Inte nyfiken på något. Så kan man nog sammanfatta mina negativa symptom.

Att jag sedan inte dammsuger så ofta, beror nog snarare på att jag fått insulinkänning flera ggr vid dammsugning och det uppfattas av kroppen som ett livshotande tillstånd - alltså undviker jag det. Men, jag tycker om att ha det välordnat omkring mig, så jag får kompromissa med det.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by Geta »

Nyfiken är jag i stora mått. Googlar allt som jag kan.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by Klankedinken »

Många här har du negativa symptom, dom är permanenta.. Hur ser ett liv utan så mycket eller frånvaro av negativa symptom ut?
Upplever att Zoidar har mindre negativa symptom än många av oss andra och även Dave1 eftersom han verkar ha ett aktivt liv..

Det jag upplever som negativt symptom i mig själv är att allting går så trögt. Jag lägger mycket tid på saker men jag agerar inte så mycket på det.. Kanske är det normalt?

Om vi skulle fråga videoskaparen om hur negativa symptom ser ut kanske man skulle få en klarare bild av det?
Är negativt symptom att inte "jobba", för jag tänker att det är en bristande drivkraft.

Jag skulle vilja veta vilken grad av negativa symptom jag har, "har jag sämre drivkraft än vad som anses normalt?"...

Svår fråga för "att inte vilja städa" kan knappast klassas som ett negativt symptom eftersom många unge killar skiter i det på samma sätt som jag gjort, när är det negativa "bristen på motivation" beroendes på din levnadssituation kontra din sjukdom?...

Att dra sig undan från människor finns det många som gör, det behöver inte va ett symptom som finns vid just schizofreni?!
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36693
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by Geta »

Man får knappt jobba vid schizofreni, även om man vill det. Man kämpar
mot starka makter av diskriminering.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8173
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by Richard »

Jag hade en 24 år lång depression, o är väl inte helt återställd ännu.

Depression med alla dess symptom, ovilja att göra saker, ovilja att umgås med folk o sånt.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36480
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by memphis »

Jag har tappat all motivation och alla intressen. Har även tappat social förmåga.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
Martina
Litiummedlem
Posts: 350
Joined: 10 May 2021, 17:15

Re: Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by Martina »

Lite svårt att komma igång fast jag vet att jag måste. Trött på mig själv.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13112
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by amandara »

Jag vet inte om jag har negativa symtom just. Jag har inte så mycket energi om det är ett negativt symtom. Men jag håller igång rätt bra med den energi som är mig given. När jag har varit sjuk har jag haft massiva positiva symtom. Tack den som uppfann haldol, tar alla mina positiva symtom, som jag innan levde i 10 år med.
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by Cosmos »

Jag har väldigt mycket negativa symptom. Kommer aldrig igång med saker även om det är små saker. Det blev diskat häromdagen när boendestödet var här förutom alla bestick som ligger i sitt diskvatten. Och jag förmår inte diska upp dem. Nu kommer en av dem på måndag så tills dess måste det vara borta. Skäms annars.
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hur uttrycker sig era negativa symptom?

Post by Klankedinken »

Jag tycker disken är ett dåligt exempel om man ska kolla på negativa symptom.. Jag är kille och jag diskar inte så mycket, men jag gör andra saker.. jag får känslan av att ett negativt symptom måste påverka hela livet, så om man åker på semester en veckan och inte diskar nästa så har man inte negativt symptom men om inte gör något alls, så är det troligen negativt symptom.
Post Reply