Hur ser dina psykoser ut?

Moderator: Moderator 1

Psykosers innehåll kan variera eller vara samma som tidigare. Hur ser dina psykoser ut?

Liknande innehåll
12
63%
Annorlunda innehåll
7
37%
 
Total votes: 19

User avatar
Nobel
Germaniummedlem
Posts: 3376
Joined: 10 May 2021, 19:48

Hur ser dina psykoser ut?

Post by Nobel »

Psykosers innehåll kan variera eller vara samma som tidigare. Hur ser dina psykoser ut?


Mina två psykoser har haft liknande innehåll.

Perceptionsstörningar: Luktar saker som andra inte gör, känner specifikt två lukter, en sötaktig och en andra som är frän. Synintryck förvrängs (alternativt att jag ser personer som inte är där, har inte blivit klok på det ännu). Ansiktsigenkänning spårar ur och främlingars ansikten förvrids till ansikten på personer jag känner igen sedan tidigare. Under min första psykos hade jag även taktila hallucinationer, vilka inte förekom vid den andra. Det kändes som att någon tryckte armbåge i min rygg och runt bålen.

Vanföreställningar: Förföljelsetankar, tror mig vara förföljd av en kriminell organisation vilken sysslar med människohandel. Under första psykosen trodde jag även att min mor var inblandad och jobbade för en organisation som motarbetade trafficking. Andra psykosen kom som ett slag i ansiktet och jag slog om från att vara verklighetsförankrad till att inte vara det inom loppet av ett få dagar - det var i alla fall så det kändes. Då blev min psykolog en del av konspirationen mot mig. Det var oerhört svårt att fortsätta att gå i terapi efter det. Men det var nog det bästa, för det hjälpte mig att överkomma vanföreställningarna snabbare, tror jag.
'cause the freak inside controls my mind
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur ser dina psykoser ut?

Post by Geta »

Mina psykoser har ett tema. Jag är med i en underjordisk motståndsrörelse.
Det pågår ett inbördeskrig som inte alla märker.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
memphis
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36470
Joined: 08 Jun 2021, 14:33

Re: Hur ser dina psykoser ut?

Post by memphis »

Jag har haft flera psykoser med samma tema, men också en med helt annorlunda tema.
"Likt gröda mognar de dödliga. Likt gröda föds de på nytt"~ Katha Upanisad.
amandara
Osmiummedlem
Posts: 13107
Joined: 10 May 2021, 19:00

Re: Hur ser dina psykoser ut?

Post by amandara »

För mig är det nazister och kommunister och krigföring. Och en massa annat jox som jag inte rätt orkar tänka på nu.
yrväder
Skandiummedlem
Posts: 4287
Joined: 14 May 2021, 15:36

Re: Hur ser dina psykoser ut?

Post by yrväder »

Varför hålla sig kvar vid det.
User avatar
Geta
☢️ Americiummedlem ☢️
Posts: 36680
Joined: 10 May 2021, 16:52

Re: Hur ser dina psykoser ut?

Post by Geta »

Det är inget som man själv bestämmer över vad man har för tema i psykoserna.
Hit kommer bara änglar med salt i tygvecken, som vet konsten att tiga inför den som alltid fått hjälpen försent, försent. Ylva Eggehorn
User avatar
Cosmos
Rheniummedlem
Posts: 4676
Joined: 24 May 2021, 16:58

Re: Hur ser dina psykoser ut?

Post by Cosmos »

Mina psykoser har haft olika innehåll av naturliga orsaker. Den första psykosen fick jag som 14-åring och den rörde sig om att döda mina närmaste. Röster som kommenderade mig att göra det. Senare i tonåren hade jag psykoskänningar av att andar bodde i mitt rum och jag kunde höra hur de andades och rosslade.

Men allt det där bleknar vid jämförelsen med min psykos när jag var 25. Då var det paranoia som dominerade och det var jaktflyg som tränade på mig,
Egentligen är allt bara på låtsas.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hur ser dina psykoser ut?

Post by Klankedinken »

Min psykos är att jag förstår hur systemet funkar, jag vet till och med vad som ska hända.. Det är personliga saker som möten inte om trump och sånt..

Idag träffade jag en gammal kvinna som sa "Du lever i det förgångna".. I mötet då.
User avatar
Santina
Indiummedlem
Posts: 678
Joined: 18 Nov 2021, 23:32

Re: Hur ser dina psykoser ut?

Post by Santina »

Mina psykoser handlar mycket om själar och själsgrupper. När jag trodde att jag var döende i en psykos så var det som att min själ kallade till sig andra själar som tillhörde min själsgrupp. Så vissa var min familj från ett tidigare liv och andra blev min familj i nästa. Det var som att jag kunde välja och skapa min nästa familj. Men då var jag ju också tvungen att fundera över när de var tvungna att dö om de skulle vara min mamma t ex. Blev rätt hetsigt att skapa och skapa om. Jag ville ju inte orsaka att nån skulle behöva gå och dö. Och vissa bara visste man ju vilka de var. Men man kanske kan vara familj i livet efter nästa också..

Det kändes också som att man kunde kanalisera fram själar i andra. Det var också lite jobbigt eftersom jag gärna ville träffa min lillebror som gick bort i suicid, men varje gång jag kanaliserade fram honom i en ung kille på sjukhuset var det som att man körde över den killen liksom. Det är ju fel. Men jag fick en kram iaf. Av min bror, kände jag.
User avatar
MsTibbs
Rodiummedlem
Posts: 21772
Joined: 06 Sep 2021, 19:31

Re: Hur ser dina psykoser ut?

Post by MsTibbs »

Underjordisk rörelse. Utomjordingar. Hemlig politik. Flygplats. Jag enda som vet något. De är ute efter mig. Rädd panik. De spanar på min lägenhet.
In a world where you can be anything, be kind.
User avatar
Zoidar
Rodiummedlem
Posts: 22938
Joined: 10 May 2021, 16:12

Re: Hur ser dina psykoser ut?

Post by Zoidar »

Mina två fullt utlösta psykoser var liknande i tema, andligt inslag, pendling mellan eufori och dödsskräck. Teckenseende, doft och synhallucinationer m.m. Den första psykosen skadade jag mig inte, men den andra blev livshotande.
"Den som tror på mig, som Skriften säger, ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram." - Johannesevangeliet 7:38
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Hur ser dina psykoser ut?

Post by Klankedinken »

Mörker.. mycke mörker och jag kan inte göra något!
Post Reply