Restauranger och matställen

För de som vill träna upp sig eller gå ner i vikt.

Moderator: Moderator 1

User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Restauranger och matställen

Post by Fantasio »

Vad gillar ni att gå till för nasare? Har du en favoritrestaurang, eller? Vilken mat tycker du är godast? Jag säger husmanskost. Det finns ett matställe i min stad som säljer just husmanskost, men en portion kostar över 80 spänn. Men man kan köpa gårdagens mat för en femtiolapp. Jag är redigt trött på flottig pizza och ofräsch kebab. Väljer jag med hjärtat blir det Spicy hot som jag minns att Ms Tibbs gillar. Eller en riktig restaurang.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Restauranger och matställen

Post by Klankedinken »

Fantasio wrote: 08 Oct 2021, 19:08 Vad gillar ni att gå till för nasare? Har du en favoritrestaurang, eller? Vilken mat tycker du är godast? Jag säger husmanskost. Det finns ett matställe i min stad som säljer just husmanskost, men en portion kostar över 80 spänn. Men man kan köpa gårdagens mat för en femtiolapp. Jag är redigt trött på flottig pizza och ofräsch kebab. Väljer jag med hjärtat blir det Spicy hot som jag minns att Ms Tibbs gillar. Eller en riktig restaurang.
Bästa stället där jag bor heter Papegojan.. Det kostar 105 för en dagens och 60 för en fryst matlåda!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Restauranger och matställen

Post by Fantasio »

Är det mycket mat, Klankedinken? Över en hundring får man betala för ett restaurangbesök. Ett snabbmatshak är billigare men enligt mig inte lika gott.
Klankedinken
Guldmedlem
Posts: 10305
Joined: 19 Jul 2021, 18:04

Re: Restauranger och matställen

Post by Klankedinken »

Fantasio wrote: 08 Oct 2021, 19:15 Är det mycket mat, Klankedinken? Över en hundring får man betala för ett restaurangbesök. Ett snabbmatshak är billigare men enligt mig inte lika gott.
Kan tycka att snabbmathaken ger en mer bang for the buck men vill man ha kvalitetsmat så är det papagojan som gäller! Dom är kända för att endast använda det bästa råvarorna och deras viltskavsgryta är bland det godaste jag ätit i matväg..

Frystalåderna är lagom stora.. som en vanlig matlåda..
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Restauranger och matställen

Post by Fantasio »

I min stad har vi ett snofsigt ställe som heter La Mansion. De vet att ta betalt. Jag föredrar bufféer som bland annat Rose garden har. Dagtid kostar det kanske 149 kronor och kvällstid över 200 kronor. Man får då rått kött stekt, men det klarar jag mig utan. Jag är en matälskare och har snöat in på ämnet.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Restauranger och matställen

Post by Fantasio »

Det poppar upp nya ställen ibland. När jag passerade fotbollsarenan i staden fanns där ett matställe i ett nybyggt hus. Det såg inbjudande ut och heter Don Luigi. Kollade lite snabbt på deras hemsida och de säljer något kallat pinsa. Vet inte vad det är.

Ett bra matställe är Athena. En av förrätterna heter Scordopsomo: Med Tzatziki, Hembakat och grillat vitlöksbröd 45:-

ASPRO/MAURO: Grillad fläsk- och oxfilé med hemgjord bearnaise. Serveras med råstekt potatis. 235:- är en av huvudrätterna.

De serverar även pizza, men det vill jag inte äta på restaurang.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Restauranger och matställen

Post by Fantasio »

La Mansion har stängt igen. Fast det var lite väl exklusivt för mig. Bästa stället för en köttbit tycker jag är God vän, vilket bara ligger ett kvarter bort från mig. Men det har lite alkisstämpel på sig, men maten är förträfflig. Det hänger mycket stammisar där och en man frågade ut mig och kompisen. Kompisen ljög och sa att han var gift och hade hus i Thailand eller om det var Filippinerna. Jag sa att jag var sjukskriven. Där finns två män jag kallar God vän-chilenarna, de hänger alltid där. Mannen bakom bardisken (ägaren?) bjöd på jordnötter sist. Vidare har de tre storlekar på ölen och den största tror jag kostar 60 kronor, oklar hur mycket det är i ett sådant glas. På många uteställen får man ge 70 kronor eller mer för en öl.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Restauranger och matställen

Post by Fantasio »

Det finns en restaurang jag blev bjuden på mat på när jag fyllde år förra året. Det heter Grekiska grill & bar. Jag tog då moussaka och det var gott. "Välj mellan ris, bulgur, pommes frites, klyftpotatis eller salladsbädd." Souvlaki: "Serveras med tzatziki, sallad & bröd. Två spett ingår i varje portion." Smarrigt!
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Restauranger och matställen

Post by Fantasio »

"Spicy habanero soft taco: Kyckling, habanerosås, gräddfil, ost, rödlök & färsk koriander." Låter det inte gott, så säg. En kvinna i 70:årsåldern verkar gilla mig (faktiskt tror jag det) och hon brukar gå dit. Jag tackade nej idag då jag mår dåligt, men kanske någon gång i framtiden. Tydligen har de karaoke också, men det vågar jag mig inte på.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Restauranger och matställen

Post by Fantasio »

The ugly American burger kostar 159 kr. Då med cheddarost, majonnäs, lök & sallad. Serveras med coleslaw. Homemade nachos: Nachos, salsa, guacamole, jalapeño cheese sauce & pulled pork queso (förrätt). Två såser för 95 kr. Detta på Texas long horn. Det låter gott tycker jag.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Restauranger och matställen

Post by Fantasio »

En rätt från Angry bull: T-bone steak, 500 grams. World famous dry age beef. 21 days hanged for tenderization. Served with buttered vegetables, crisp fries and bearnaise sauce. Hela 599 kronor kostar den rätten. För övrigt finner jag det löljigt med en meny skriven på engelska.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Restauranger och matställen

Post by Fantasio »

"Anrika restaurang Bacchus vid Gamla torget i Norrköping är på väg att få ny ägare. Enligt vad Folkbladet erfar är det Hanna Ertas, som idag äger Paus på Domino och Napoli på St Persgatan, som nu även tar över Bacchus."

Honom handlade jag av när han hade en liten livsmedelsaffär. Hanna Ertas var kund hos mamma och hon hjälpte honom finansiera pizzerian han senare köpte.
Post Reply