Samlar du på något?

Moderator: Moderator 1

Post Reply
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Var nyss inne på Akademibokhandeln och letade Tintinalbum. Fick upp en hel del på turkiska, koreanska, engelska och allt vad det var. Lite dåligt med svenska utgåvor.

Jag har nu för första gången läst "Tintin i Sovjet". Kul album. Undrar varför den inte gavs ut när jag var barn, varför den inte kom med i utgivningen av albumen. Inte förrän på senare år har jag sett den publicerad.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Bara jag får mobilt bank-ID ska jag beställa Tintinalbum från förlaget, Cobolt. De verkar ha det mesta. Vissa tidningar/böcker är nytecknade och finns i gammal och ny version. Syrran är väl inte så glad åt min önskan om mobilt bank-ID, men jag har aldrig dragit på mig skulder eller missat att betala en räkning.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag har ikväll läst de två albumen "Månen tur och retur" med Tintin. De var festliga, precis som jag mindes dem. Nu får jag ta det lugnt med nya beställningar. Men jag vill ha min Tintinsamling komplett.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag hämtade flera tidskriftssamlare från mina föräldrars lägenhet. Bland annat en hel del Spirou. Spirou och Nicke (egentligen Fantasio) tycker jag är helfestliga. En i personalen på mötesplatsen visade upp en relativ ny tidning med Spirou. De kan tydligen vara svåra att få tag i på grund av begränsade upplagor. "Spirou i New York" tror jag är det sista albumet jag köpte och det var förmodligen på 90-talet. Jag har en del förstautgåvor, det ser man på baksidan av tidningen.
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8201
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Samlar du på något?

Post by Richard »

Jag har 42 Tintin-avsnitt i datorn, tror det är alla.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

En i personalen på mötesplatsen har en minst sagt extensiv Tintin-samling. Vet att han har filmer med denne. Är de bra, Richard?
User avatar
Richard
Administratör
Posts: 8201
Joined: 10 May 2021, 13:45
Location: Ängelholm
Contact:

Re: Samlar du på något?

Post by Richard »

Fantasio wrote: 19 Mar 2022, 20:14 En i personalen på mötesplatsen har en minst sagt extensiv Tintin-samling. Vet att han har filmer med denne. Är de bra, Richard?
Jodå, jag har bara sett första avsnittet, men helt ok. Men de alltså tecknade filmer.
Blogg, dagbok och hemsida: https://www.richardhandl.com/
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

"Tintin och hajsjön" var väl en film först, sedan gavs den ut som album. Inte Hergé som tecknade den har jag fått för mig.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag har nu hittat en köpare till "Tintin i Kongo". Jag säljer den för 90 spänn. Väntar på att "Tintin i Amerika" ska komma i nytryck.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag undrar om han som köpte mina Gigant är intresserad av mina Mad. Säljer alla förutom sextiotalarna. Kan jag ta en tia styck för dem?
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Jag kan inte regga mig på Serieforum.se. Försökte igår, försökte idag. Hade ett konto där som jag knappt använde, så jag måste regga mig på nytt.
User avatar
Fantasio
Iridiummedlem
Posts: 17785
Joined: 10 May 2021, 18:10
Location: Norrköping

Re: Samlar du på något?

Post by Fantasio »

Det blev en raid i gömmorna och jag hittade flera Gigant-tidningar. Tyvärr har de legat staplade, så vänsterkanten är rullad uppåt. Ett vanligt fel. Jag tar med dem till mötesplatsen imorgon och jag kommer att ta fem spänn styck. Tog även fram en plastpåse fylla av mina Svenska Mad-magasin. Men de vill jag ha tio kronor styck för. Man kan inte få mer än ett nej av den tilltänkta köparen.
Post Reply